A fogyasztókat ingerek érik, amelyek vásárlás reakciót váltanak ki. Külső inger lehet a marketing – mix és a vásárló személyes jellemzői. Döntéseket hoznak ezek, állhatnak altöntésekből.
A vásárlási folyamat:

  1. probléma felismerés: a fogyasztó megfogalmazza igényét.
  2. Információgyűjtés: a vevő információkat gyűjt a termékről.
    • Figyelme lehet:
      1. aktív
      2. szelektív
  3. alternatívák értékelés: kiemeli a fontos tulajdonságokat.
  4. vásárlási döntés.

A vásárlási szándék nem mindig vezet vásárláshoz. Mert a fogyasztót érhetik különböző hatások.
Ilyenek lehetnek:

  • váratlan esemény: (jövedelem kiesés)
  • mások attitűdje: (mások negatív véleménye az adott termékről)
  • kockázattól való félelem: (fél, hogy nem lesz elégedett)

A vásárlás utáni magatartás során eldől, hogy a vevő:

  • elégedett – azaz a termék kielégíti szükségleteit.
  • elégedetlen – vagyis a várt teljesítmény nagyobb, mint a tényleges, elégtételt kér.