Marketing fogalma

Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényei kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket és szolgáltatást. Tágabb értelemben a vállalt egészére kiterjedő szemléletmód. Kiterjesztett értelemben jelenti minden értékkel rendelkező jószág cseréjét.
A marketing az 1990-es évek elején termelésközpontú, a termékeket egyszerűen csak eladták, nem figyelték a piaci környezetet. Az 1930-as években kínálat-orientált a termelési kapacitás minél jobb kihasználása. Az 1940-es évek „a fogyasztó a király” a vevő igényeire figyel. Az 1950-es évek az Erectrik Campany megfigyelése szerint: meg kell mutatni a gyártóknak, hogy mit vár a fogyasztó. Napjainkban piackutatás, piacfejlesztés.
A marketing eszközök optimális eredményt adó kombinatív alkalmazása a marketing-mix.

A marketing-mix elemei: a "4P"

  • Product: termék
  • Price: ár
  • Place: értékesítési csatorna
  • Promotion: reklám

PRODUCT (termék): bármi, amivel szükséglet kielégíthető

A termékek lehetnek:

  • Nem tartós javak
  • Tartós javak
Termékek tárgyiasultság szerint:
  • Áruk
  • Szolgáltatások

Termékek rendeltetés szerint:

  • Fogyasztási cikkek
  • Termelői eszközök

A termékfejlesztés az ötletek bevezetésétől a piacra való bevezetéséig tart. Fontos része a csomagolás és a márkahűség kialakítása. A termék piaci életgörbéjétől függően változik a várt nyereség.

PRICE (ár): a termék, szolgáltatás pénzben kifejezett ellenértéke

Árpolitikai célok:

  • túlélés
  • lefölözés
  • költségelvű
  • versenytársakhoz igazodó.

PLACE (értékesítési csatorna): ahol a termék eljut a fogyasztóhoz

Az értékesítés lehet:

  • Közvetlen: termelőtől egyből a fogyasztóhoz jut a termék.
  • Közvetett: a termék közvetítő útján jut el a fogyasztóhoz.

PROMOTION (reklám): marketingkommunikációés értékesítéssel kapcsolatos tevékenységek

Reklám részei:

    • Személyes eladás
    • Public relations
    • Sales promocion
    • Klasszikus reklám
    • Egyéb piacbefolyásoló tényezők.