Termék:
A marketing szemlélet szerint olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amelyek valamilyen fogyasztói igény kielégítésére képesek. A termékhez kapcsolódnak kézzelfogható tulajdonságok, de kapcsolódnak hozzá kézzel nem fogható tulajdonságok is, mint például a hozzá tartozó szervizlehetőség.
A termékek köre lehet:
- Áru: kézzelfogható termék (amihez csatlakozik kézzel nem fogható tulajdonság)
- Szolgáltatás: nem kézzelfogható termék (amihez csatlakozhat kézzel fogható tulajdonság is)
A termékeknek különböző hasznossági funkcióik vannak:
- Generikus funkció: azok az alaptulajdonságok, amik nélkül a termék nem lenne képes az igényt kielégíteni (pl. a mosópornál az, hogy mos)
- Elvárt funkció: olyan plusz funkció, ami kibővíti a termék tulajdonságait (pl. hogy a mosópor fékezett habzású)
- Kiterjesztett funkció: valamilyen olyan tulajdonság, ami nem elvárt többlet a terméktől (pl. az, hogy a mosópor színélénkítő adalékot tartalmaz)
- Potenciális többlet: olyan funkciók, amik a jövőbeni sikert szolgálják (pl. az, hogy környezetbarát)
Az, hogy a fogyasztók milyen módon ítélik meg a terméket, az elsősorban a minőségtől függ.
A marketingen belül három minőségfogalmat különbözettünk meg:
- Objektív minőség: a termék definiálható tulajdonságaira vonatkozóan
- Szubjektív minőség: a terméket a az igények kielégítésére való alkalmassága szerint értékeli
- Gazdaságos minőség: ha a termék az adott probléma megoldását úgy biztosítja, hogy az élettartama alatt a legalacsonyabb költséget jelenti.
A vevők a vásárlást megelőző folyamat különbözőségei alapján a fogyasztási cikkeket a következő csoportokba sorolják:
- Napi tömegcikkek (rendszeresen és rutinszerűen vesszük)
- Szakcikkek (hosszabb ideig fontoljuk a beruházást)
- Luxuscikkek (a döntés előkészítő fázis itt a leghosszabb)
- Impulzuscikkek (olyan termékek, amelyeket különösebb megfontolás nélkül veszünk meg)
Termékek újdonságtartalma:
- Abszolút újdonság
- Új termékcsoport
- Meglévő termékcsoport kiegészítése új termékkel
- Meglévő termék javított változata
- Újrapozícionált termék
- Olcsóbb változat
Új termék kifejlesztésének fázisai:
- Új ötletek kutatása: az új ötletek jöhetnek belső forrásból is (pl. kutatórészleg, piackutatók) vagy külső forrásból (pl. vevők. versenytársak)
- Ötletek szelektálása: több szempont dominál a szelektálás során
- Termékfejlesztés: marketing szempontból a két legfontosabb területet a termékfejlesztésnek a termék márkázása és a csomagolása. Csomagolás funkciói : termék védelme, esztétikai funkciók, informatív funkciók. Márkázás funkciói : könnyebb beazonosíthatóság, újravásárlás elősegítése.
- Terméktesztelés: a termék tulajdonságaira, várható keresletére vonatkozó fogyasztói és felhasználói vélemények összegyűjtése.
- Termékkoncepció és terméktesztek: egy elképzelt terméket mutatnak be a fogyasztónak és a véleménye alapján vonnak le következtetéseket a vásárlási szándékairól.
- Labortesztpiacok: reklámok hatását mérik a vásárlási kedv vizsgálatával ellenőrzött körülmények között.
- Tesztpiaci tesztelés: célcsoportnak megfelelő környezetben, ellenőrzött körülmények között lezajló próbaértékesítés a fogyasztói vélemények folyamatos ellenőrzésével.
- Termék bevezetése a piacra: megfelelően elő kell készíteni a terméket a piaci fogadtatásra.
- Biztosítani kell a kellő termékmennyiséget
- Lehetővé kell tenni, hogy széles körben kapható legyen
- Fel kell készíteni a forgalmazókat
- Ki kell alakítani a garancia, szerviz és vevőszolgálat rendjét
- Időzíteni kell a bevezetéssel kapcsolatos kommunikációs feladatokat
Új termék fogadtatása:
Elsősorban a termék tulajdonságaitól és a hozzá kapcsolódó kommunikációs politikától függ. Melyek azok a tulajdonságok amik meghatározzák a termék sikerét:
- Termék által nyújtott előnyök.
- Fennálló értékrenddel való egyezés
- Termék megérthetősége, használhatósága
- Alkalmazás előfeltételeinek egyszerűsége
- Eredmények kézzelfoghatósága