Pénzügy Sziget

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Az adónemek összessége alkotja az adórendszert. Az adókat különféle szempontok alapján csoportosítjuk, elsősorba közvetlen és közvetett adókra.
Közvetlen adók esetében minen ismert a konkrét adófizető, akit az adó végsősoron terhel. (jövedelemadó, ingatlanadó, útadó, örökösödési adó, ingatlan átruházási adó)
Közvetett adók nem konkrét szemlyeket terhelnek, hanem a lakosság azon részét, amely bizonyos áruk, vagy szolgáltatások végső fogyasztója. (DPH, Fogyasztási adó) A közvetett adók közös tulajdonsága, hogy az adót a végső vásárló fizeti meg a vételár részeként. Az állami költségvetésbe viszont az adó úgy folyik be, hogy az az áru forgalmazói fizetik be.
A hatékonyság elve – azt jelenti, hogy a közkiadások finanszírozásához szükséges bevételekt a gazdasági növekedés ütemének lehetséges minimális csökkentése mellett kell beszedni.
Semlegesség – ha a piacgazdaság működésének lehető legkisebb zavarát eredményezi
Egyértelműség – Minden gazdasági helyzetben meg lehessen állapítai, hogy fennál-e adófizetési kötelezettség.
Egyszerűség – Könnyen érthetőek legyenek az adótörvények
Alacsony adminisztratív költségek követelménye.

Fő adófajták és jellemzőik

  • Jövedelem (személyi, társasági)
  • Vagyoni illetve tárgyi
  • Erőforrásokhoz kapcsolódó
  • Forgalmi (általános, fogyasztási)

Személyi jövedelemadó:

A személyi jövedelemadó a legfontosabb közvetlen adó, világszerte az adórendszer egyik alappillére. A jövedelem meghatározása úgy történik, hogy az egyén bevételeiből levonják az ezekkel jövedelemcsökkentő tételként elszámolható költségeket. Az adómértéket az összevont adóalap esetén az adótábla segítségével határozzák meg.

Általános forgalmi adó

Az összfázisú forgalmi adó a kozvetett adok legfontosabb megjelenési formája. A nemzetközi áruforgalom kezelésében játszik jelentős szerepet.

Fogyasztási adó

A fogyasztási adó spaciális, egyfázisú forgalmi adó. Annyiban speciális, hogy eleve csak a termékek viszonylag szűk körére, általában néhány jellemzően alacsony keresleti árrugalmasságú, nem alapvető létszükségletei cikkre. Luxuscikkre terjed ki.