Azt a munkaműveletet, amivel az árut közvetlenül a vásárlónak adjuk, értékesítésnek nevezzük.
Az értékesítés munkaműveletei
- Az áruk előkészítése az értékesítéshez, ez az áruk kicsomagolást, átcsomagolását, beárazását és az eladótérben történő elhelyezését jelenti
- Kicsomagolás: az árut a szállítói csomagolásból ki kell szedni, és fogyasztói csomagolásban kell tovább kezelni. átcsomagolásra akkor van szükség, ha ömlesztett áru érkezett, és abból kell fogyasztói csomagolást készíteni.
- Árazás: történhet a raktárban egyesével minden árun feltüntetve az árat, de történhet úgy is, hogy az eladótérben levő polcokon van feltüntetve az ár. A darabár mellett minden terméknek fel kell tüntetni az egységárát is, beleértve még a kirakatba kihelyezett árukat is.
- Elhelyezés: az eladótérben mindig a teljes választékot ki kell rakni (természetesen nem teljes mennyiségben)
- A bejárathoz közel a legkevésbé keresett árukat kell rakni
- A közepesen keresett áruk kerülnek a bolt középső részébe
- A legkeresettebbeket a bolt legtávolabbi részére célszerű helyezni
- Az árukat jellegüktől függően polcon vagy raklapon, illetve hűtő és fagyasztóeszközökben kell elhelyezni
- Természetesen külön-külön kerülnek az élelmiszerek, vegyi-áruk stb., mindig betartva az árukezelés szabályait
- Figyelni kell az egymás szagát átvevő áruk elhelyezésére
- A vásárló fogadása
- Mindig az eladó köszön előre, üdvözli a vásárlót
- Az udvariassági formáknak megfelelően a vásárló megkérdezése céljairól
- A vásárló segítése, tájékoztatása (kiterjed az áru helyének megjelölésére, árára, minőségére stb.)
- Az áru bemutatása, ajánlása
- A tájékoztatás nem azt jelenti, hogy az eladó ráerőszakolja saját elképzelését a vásárlóra, mindig a vásárló dönt
- A vásárló döntési szempontjai
- A szükséglet
- A termék ára
- A termék minősége
- A korszerűség és a technikai színvonal
- Jövedelem nagysága
- Iskolai végzettség, lakóhely és kor
- Társadalmi elvárás, családi hagyományok
- Divat
- Presztízs