Az adóregisztrációs eljárást 2012-től alkalmazza az adóhivatal. Cégalapításkor, illetve a cégbíróságon bejelentett változás esetén az adóregisztrációs eljárás keretében az adóhivatal kockázatelemzési eljárást végez.

Az eljárás következménye lehet

  • bejegyzés megtagadása
  • soron kívüli adóellenőrzés
  • fokozott adóhatósági felügyelet elrendelése.

Az adóhivatalnak kiemelt problémát jelentett, hogy a hitelezőiket nem kifizető cégek tulajdonosait, vezetőit és a kifejezetten adóelkerülésre létrehozott vállalkozásokat hatékonyan ki tudja szűrni. Megoldásként született meg az adóregisztrációs eljárás, mely során cég alapításkor, cég módosításkor kötelező feltüntetni az ügyvezető és tagok adóazonosítóját. Az adóregisztrációs eljárás ezen adóazonosítók alapján ellenőrzik, hogy volt-e a múltban „problémás ügyük”, amely alapján nem alapíthatnak újabb céget.

Kire vonatkozik az adóregisztrációs eljárás

  • adózó vezető tisztségviselőjére, képviseletre jogosult tagjára
  • Kft. és Zrt. esetén az 50%-ot meghaladó mértékű szavazati joggal rendelkező vagy minősített többségi befolyással rendelkező tagjára, részvényesére
  • egyszemélyes gazdasági társaság esetében a tagjára vagy részvényesére (e § alkalmazásában a továbbiakban: tag)

Adóregisztrációs eljárást folytat le a hivatal

  • Cégalapításnál (1 napon belül reagál az adóhivatal)
  • Változásbejegyzésnél (a tudomásszerzést követő 30 napon belül kell vizsgálnia az adóhivatalnak)

Az állami adóhatóság az adószám megállapítását megtagadja,

  • ha az adózó vezető tisztségviselője, képviseletre jogosult tagja, vagy Kft., Zrt. esetében az 50 százalékot meghaladó mértékű szavazati joggal, vagy minősített többségű befolyással rendelkező tagja, vagy részvényese, egyszemélyes gazdasági társaság esetében a tagjára vagy részvényesére (e § alkalmazásában a továbbiakban: tag) olyan másik cégben volt korábban, vagy jelenleg is vezető tisztségviselő, vagy tag, amely az adószám megállapítása iránti kérelem benyújtásának napján
    • a NAV-nál 180 napon keresztül folyamatosan fennálló, 15 millió forintot, a legnagyobb
      adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében pedig 30 millió forintot meghaladó
      adótartozással rendelkezik, vagy
    • az új cég megalapítása iránti kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül a NAV-nál 15 millió
      forintot, a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében 30 millió forintot
      meghaladó adótartozással jogutód nélkül szűnt meg
    • adószámát a NAV a jelen cégalapítás iránti kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül
      felfüggesztette, vagy jogerősen törölte, és ez a vezető tisztségviselői, vagy tagi jogviszony
      az adószám törlését kimondó jogerős határozat meghozatalának napján, vagy azt követően
      bármelyik nap fennállt,
  • az adószám megállapítása iránti kérelem benyújtásának napján saját maga rendelkezik a NAV-nál 180 napon keresztül folyamatosan fennálló, 15 millió forintot, a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében pedig 30 millió forintot meghaladó adótartozással.

Adótartozásnak minősül az adóhatóság által a csődeljárási és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 80. §-a szerint engedményezett, valamint a bejelenteni mellőzött vagy lemondással érintett követelés is.

Ha az adóhivatal megtagadja az adószám megállapítását vagy a változás bejegyzést, akkor 8 napon belül kell kimentési kérelmet előterjeszteni.

A határidő jogvesztő, elmulasztása esetén igazolási kérelem előterjesztésének nincs helye.

Az állami adóhatóság az adószám megállapításának megtagadása tárgyában hozott határozatot visszavonja, és az adószámot megállapítja, ha

  • az adószám megállapításának megtagadására okot adó tartozást az azt felhalmozó adózó azért nem tudta kiegyenlíteni, mert az általa kiadott számla ellenértékét egy vagy több vevő, illetőleg megrendelő részben vagy egészben nem egyenlítette ki (vagyis körbetartozás áll fenn, az adott cégnek sem fizettek, és ezért vált ő is fizetésképtelenné)
  • ez a számla az adótartozás összegét eléri, vagy meghaladja, illetőleg a felszámolás vagy kényszertörlési eljárás kezdő időpontjában elérte vagy meghaladta
  • valamint, hogy az adós úgy járt el a behajtás érdekében, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható
  • a vezető tisztségviselő, vagy tag, akire tekintettel az állami adóhatóság az adózó adószámának megállapítását megtagadta, a kérelmére indult eljárásban, a kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolja, hogy a kizáró ok alapjául szolgáló adótartozás már nem áll fenn.

Az állami adóhatóság az adószám megállapításának megtagadása tárgyában hozott határozatot visszavonja, és az adószámot megállapítja akkor is, ha a vezető tisztségviselő, vagy tag, akire tekintettel az állami adóhatóság az adózó adószámát megtagadta,

  1. az adószám megtagadására okot adó adószám törléssel érintett adózóban (e bekezdés alkalmazásában: törölt adózó) tagi jogviszonnyal nem rendelkezett, és
  2. a kimentési kérelmére indult eljárásban okirattal bizonyítja, hogy vezető tisztségviselőként a törölt adózó jogszerű működésének helyreállítása érdekében úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.

Az állami adóhatóság az adószámot a bejelentéstől számított 1 munkanapon belül állapítja meg, ha a cégbíróság által közölt adóazonosító szám alapján folytatott vizsgálat eredményeképpen a fent meghatározott akadályok egyike sem valószínűsíthető e határidőn belül, egyébként az adószám megállapítása, vagy megtagadása tárgyában a bejelentéstől számított 8 munkanapon belül dönt. Ennek során felszólíthatja az adózó vezető tisztségviselőjét, illetve tagját arra, hogy nyilatkozzon a fenti bekezdésben meghatározott akadály fennállásáról. Az állami adóhatóság elektronikus úton értesíti a cégbíróságot, ha az adózó adószámának megállapítására nem került sor az 1 munkanapos határidőn belül.

Ha az állami adóhatóság az adószám megállapítását megtagadja, úgy az előtársaság adókötelezettségeinek teljesítéséért az előtársaság tagjai (részvényesei) egyetemlegesen felelnek. Mulasztás esetén az állami adóhatóság a mulasztási bírságot - magánszemély esetén a magánszemély adózókra meghatározott bírságmérték alkalmazásával - valamennyi tagra (részvényesre) kiszabhatja.

Az állami adóhatóság ilyen esetben az adózót a részére képzett technikai azonosítószámon tartja nyilván, amelyet az adószám megállapítása iránti kérelem jogerős elutasítása esetében törölni kell.

Ha az állami adóhatóság elektronikus úton arról értesíti a cégbíróságot, hogy az adózó adószámának megállapítására nem került sor az 1 munkanapos határidőn belül, ezen értesítéssel együtt közli a cégbírósággal, és a cégbíróság útján az adózóval a technikai azonosító számot.

Az adószám megállapításáig az adózó adókötelezettségeit a technikai azonosító szám feltüntetésével teljesíti.

Ha az adózó vezető tisztségviselője vagy tagja olyan gazdasági társaság, vagy olyan gazdasági társaság jelenlegi vagy volt vezető tisztségviselője, illetve tagja, amelyben a Magyar Állam, vagy az államot megillető tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet közvetlenül, vagy közvetett módon 50 százalékot meghaladó mértékű szavazati joggal, vagy minősített többségű befolyással rendelkezik, az érintett személy az adószám megállapítását megtagadó határozat, vagy az állami adóhatóság felszólításának kézbesítését követő 8 napos jogvesztő határidőn belül az adóregisztrációs eljárás megszüntetése érdekében kérelmet nyújthat be az állami adóhatósághoz.

A kérelem alapján az állami adóhatóság az adószám megállapítását megtagadó határozatot visszavonja, és az adószámot megállapítja, illetve az adóregisztrációs eljárást megszünteti.

Az állami adóhatóság tag személyében történt változásról történt tudomásszerzést követően 30 napon belül megvizsgálja, hogy a változás miatt bekövetkezett-e az előzőekben meghatározott valamely akadály.

Az állami adóhatóság az akadály megállapítása esetén felszólítja az adózót, hogy a felszólítás kézbesítésétől számított 30 napon belül hárítsa el azt. Abban az esetben, ha az adózó nem tesz eleget a felszólításnak és mulasztását nem menti ki, az állami adóhatóság az adószámát törli, azzal, hogy az adószám törlését elrendelő határozatot - a hirdetményi úton történő közlés mellőzésével - közvetlenül az adózóval közli.

Az a vezető tisztségviselő, vagy tag, akire tekintettel az állami adóhatóság az adózót felszólította, a felszólítás adózó által történt kézhezvételétől számított 8 napos jogvesztő határidőn belül kimentési kérelmet terjeszthet elő. Amennyiben az állami adóhatóság az adózó kérelmének helyt ad, úgy az adószám törlését mellőzi

Az állami adóhatóság kérelemre 30 napon belül igazolást állít ki arról, hogy a kérelmezővel szemben az igazolás kiállításának napján nem áll fenn olyan, az előzőekben felsorolt akadály, amely más adózóban vezető tisztségviselőként, vagy képviseletre jogosult tagként, korlátolt felelősségű társaság, zártkörűen működő részvénytársaság esetében az 50 százalékot meghaladó mértékű szavazati joggal, vagy minősített többségű befolyással rendelkező tagként, vagy részvényesként, egyszemélyes gazdasági társaság esetében tagként vagy részvényesként (e § alkalmazásában a továbbiakban: tag) történő részvétele esetén a más adózó adószáma megállapításának megtagadásához, vagy a más adózóval szemben az adóhatósági felszólítás alkalmazásához vezet. Az állami adóhatóság a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, ha a kérelem nem tartalmazza a kérelmező adóazonosító számát. 15TADRI Igazolás kiállítása iránti kérelem Cégbejegyzésre kötelezett szervezetben vezető tisztségviselőként, továbbá többségi vagy minősített többségi befolyással rendelkező tagként történő részvétel megtagadása feltételeinek vizsgálatáról – illeték mértéke 50 ezer forint.

Kiállított igazolás hatósági bizonyítványnak minősül. Az állami adóhatóság az igazolás kiállítását határozattal tagadja meg, ha a kiállítás feltételei nem állnak fenn. Az állami adóhatóság az igazolás kiállítását abban az esetben is megtagadja, ha megállapítja, hogy a kérelmező olyan más adózó vezető tisztségviselője, vagy tagja, amellyel szemben a kérelem benyújtásakor adóregisztrációs eljárás van folyamatban.

Fokozott adóhatósági felügyelet

Az állami adóhatóság az adószám megállapítását, illetőleg tag személyében történt változás vizsgálatát követően haladéktalanul kockázatelemzési eljárást folytat le, amely során az adózót kérdőív kitöltésére (KOCKERD jelű, Kérdőív adóregisztrációt követő kockázatelemzéshez), és annak az állami adóhatósághoz - az adózó választása szerint - postai vagy elektronikus úton történő megküldésére kötelezheti.

Az állami adóhatóság a kérdőíven - az adózó által végezni kívánt tevékenységhez szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek fennállásának ellenőrzése céljából - a következőkre hívja fel az adózót:

  • a tevékenység részletes bemutatása,
  • a foglalkoztatottak számával, az alkalmazás jellegével kapcsolatos információk közlése,
  • a tevékenység folytatásához rendelkezésre álló eszközök bemutatása,
  • a tevékenység végzéséhez szükséges helyiség adataira, valamint a helyiség használatának jogcímére vonatkozó információk közlése,
  • a végezni kívánt tevékenységhez rendelkezésre álló pénzügyi, finanszírozási források részletes bemutatása.

Az állami adóhatóság a kockázatelemzési eljárást, az adószám megállapítását, illetve a személyi változásról történt tudomásszerzést követő egy éven belül folytatja le.

Éves általános forgalmi adóbevallás benyújtására kötelezett adózó esetében, ha a személyi változásról történt tudomásszerzés évére vonatkozó általános forgalmi adóbevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napja a fentiek szerinti határidő utolsó napjánál későbbi időpontra esik, az állami adóhatóság a kockázatelemzési eljárást ennek a bevallásnak a benyújtására nyitva álló határidő lejártát követő naptól számított 30. napig folytatja le.

A kockázatelemzési eljárás eredményéről az állami adóhatóság az adózót csak abban az esetben értesíti, ha az adózó fokozott adóhatósági felügyelet alá vonását rendeli el.

Az állami adóhatóság az adózót határozattal - legfeljebb egy éves időtartamra - fokozott adóhatósági felügyelet alá vonhatja, ha a kockázatelemzési eljárás során megállapítja, hogy

  • a gazdasági tevékenység megvalósulása az adózó tagjainak (részvényeseinek), illetve vezető tisztségviselőinek korábbi gazdasági tevékenységével, adózói múltjával kapcsolatban rendelkezésére álló adatokra tekintettel kockázatos
  • a gazdasági tevékenység megvalósulásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek nem állnak az adózó rendelkezésére
  • a rendelkezésre álló személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek valószínűsíthetően nem elegendőek a gazdasági tevékenység megvalósításához
  • az adózó adószámának megállapítására az adózó kimentési kérelme alapján került sor
  • az adózó adószámának a törlésére azért nem került sor, mert az állami adóhatóság az adózó kimentési kérelmének helyt adott
  • az adózó vezető tisztségviselője, vagy tagja részére az állami adóhatóság kérelem alapján állított ki igazolást.

Az állami adóhatóság a kockázatelemzési eljárás során és a fokozott adóhatósági felügyelet alatt is ellenőrzés keretében vizsgálhatja az adózó által bejelentett, illetve a kérdőíven szereplő adatok valóságtartalmát, hitelességét, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítését.

Amennyiben az ellenőrzés keretében az állami adóhatóság az adószám felfüggesztésére, vagy törlésére okot adó mulasztást állapít meg, úgy az adózó adószámát felfüggeszti vagy törli.

Az állami adóhatóság a fokozott adóhatósági felügyelet elrendeléséről szóló határozatban

  • az adózót a rá egyébként irányadó általános forgalmi adóbevallási gyakoriságnál gyakoribb - éves helyett negyedéves vagy havi, negyedéves helyetti havi - bevallás benyújtására kötelezheti azzal, hogy az áttérésre, az értékhatár túllépésre vonatkozószabályokat kell megfelelően alkalmazni, és a fokozott adóhatósági felügyelet lejártát követően az adózó adóbevallási kötelezettségét a rá vonatkozó általános szabályok szerint teljesíti, illetve
  • az adózót az összesítő nyilatkozat rá egyébként irányadó benyújtási gyakoriságnál gyakoribb benyújtásra kötelezheti, azzal, hogy a fokozott adóhatósági felügyelet lejártát követően az adózó a nyilatkozat benyújtására vonatkozó kötelezettségét a rá vonatkozó általános szabályok szerint teljesíti, illetve
  • kötelezheti, hogy az általános forgalmi adó bevallásával egyidejűleg nyújtsa be papír alapon az állami adóhatósághoz a bevallás alapjául szolgáló bizonylatok másolatát.

Az állami adóhatóság az adószám törlését elrendelő határozatot hirdetményi úton történő közlés mellőzésével közvetlenül az adózóval közli, ha

  1. az adózó az e § szerinti kérdőívre határidőn belül nem válaszolt, ezért az állami adóhatóság az adózóval szemben jogerősen mulasztási bírságot szabott ki, és a mulasztási bírságról szóló határozatban megállapított teljesítési határidő is eredménytelenül eltelt, vagy
  2. az állami adóhatóság a fokozott felügyelet időtartama alatt az adózó terhére a számla-, egyszerűsített számla-, nyugta kibocsátási kötelezettségét elmulasztása miatt, illetőleg a számla, egyszerűsített számla, nyugta kiállítása nem a tényleges ellenértékről szól, illetve ha be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztat vagy foglalkoztatott mulasztási bírságot vagy a bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével összefüggő adóhiány alapján megállapított adóbírságot szab ki, vagy
  3. a fokozott felügyelet időtartama alatt felszólítás ellenére nem teljesíti bevallási-, vagy - ha összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezett - összesítő nyilatkozat benyújtási kötelezettségét és a mulasztását nem menti ki.
  4. az adózó felszólítás ellenére sem tesz eleget a 2014. december 31-én hatályos adóbevallás, nyilatkozat adótanácsadóval, adószakértővel vagy okleveles adószakértővel történő ellenjegyezési kötelezettségének (hatályon kívül helyezve 2015. január 1.-től) vagy azon kötelezettségének, hogy az általános forgalmi adó bevallásával egyidejűleg nyújtsa be papír alapon az állami adóhatósághoz a bevallás alapjául szolgáló bizonylatok másolatát és mulasztását nem menti ki.