Adózó az a személy, akinek adókötelezettségét, adófizetési kötelezettségét, adót, költségvetési támogatást megállapító törvény vagy e törvény írja elő.

Adózónak kell tekinteni a kezelt vagyont.

Nem minősül adózónak a kizárólag az adó megfizetésére kötelezett személy (pl. örökös, megajándékozott), de az adózót megillető jogokat ő is gyakorolhatja.

Törvény eltérő rendelkezése hiányában a jogutód adózót megilletik mindazon jogok, amelyek a jogelődöt megillették, továbbá teljesíti a jogelőd által nem teljesített kötelezettségeket. Több jogutód esetén a jogelőd kötelezettségeit a jogutódok vagyonarányosan teljesítik, teljesítés hiányában pedig a jogelőd tartozásáért egyetemlegesen felelnek, a költségvetési támogatásra - eltérő megállapodás hiányában - vagyonarányosan jogosultak.

Az adózó jogosultságai

  • iratbetekintési jog - minden olyan iratba betekinthet, arról másolatot készíthet vagy kérhet, amely jogainak érvényesítéséhez, kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges. Végzéssel ez a jog korlátozható az adatszolgáltatásra vonatkozó iratok tekintetében, ha valószínűsíthető, hogy azok tartalmának megismerése a későbbi ellenőrzést meghiúsítaná. A végzés ellen jogorvoslatnak van helye.
  • önellenőrzési jog

Nem tekinthet be az adózó

  • az adóhatóság, illetőleg a felettes szerv döntés-előkészítéssel összefüggő belső levelezésébe
  • a határozat (végzés) tervezetébe
  • a tanú vagy az eljárásban részt vevő más személy természetes személyazonosító adatait tartalmazó jegyzőkönyvbe (iratba), ha az adóhatóság ezen adatokat zártan kezeli
  • felhasználói engedély hiányában a minősített adatot tartalmazó iratba
  • az iratnak azon részébe, amelynek megismerése a más személyre vonatkozó, adótitkot érintő rendelkezésbe ütközik
  • törvény által védett egyéb adatot tartalmazó iratba, ha azt az érintett adat védelmét szabályozó törvény kizárja.

Az adózó képviselete az Adóhatóság és a Nemzetgazdasági Minisztérium előtt

Magánszemélyt

  • törvényes képviselője
  • képviseleti jogosultságát igazoló ügyvéd, ügyvédi iroda
  • európai közösségi jogász
  • adószakértő, okleveles adószakértő, adótanácsadó
  • könyvvizsgáló, könyvelő
  • számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság alkalmazottja tagja
  • környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos ügyben termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkező személy is, közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt eseti meghatalmazás, megbízás alapján más nagykorú személy képviselheti
  • az egyéni vállalkozó magánszemélyt, a képviseleti jogosultságát igazoló nagykorú alkalmazottja is képviselheti.

Jogi személyt és jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetet

  • képviseleti joggal rendelkező személy vagy munkaviszonyban álló jogtanácsos
  • a képviseleti jogosultságát igazoló nagykorú tag, alkalmazott
  • megbízás alapján eljáró jogtanácsos
  • ügyvéd, ügyvédi iroda
  • európai közösségi jogász
  • adószakértő, okleveles adószakértő
  • adótanácsadó
  • könyvvizsgáló, könyvelő
  • számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság, illetőleg egyéb szervezet alkalmazottja, tagja
  • környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos ügyben termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkező személy is képviselheti
  • külföldi vállalkozás esetén
    • adózási ügyvivőként belföldi fióktelep
    • pénzügyi képviselő (az a Kft. vagy Rt., melynek jegyzett tőkéje az 50 millió forintot eléri vagy ennek megfelelő bankgaranciával rendelkezik és nincsen adótartozása – 15 napon belül be kell jelenteni az adóhatóságnak. A külföldi vállalkozás nevében teljesíti annak belföldi adókötelezettségeit. Egyetemleges felelősség)
    • külföldi magánszemély, jogi személy vagy egyéb szervezet adó visszatérítési-jog érvényesítésére irányuló eljárásban a belföldön nem letelepedett adóalanyt képviselheti

Az adózó a képviselet ellátására állandó meghatalmazást vagy megbízást adhat, és ezt az adóhatósághoz bejelentheti. Az állandó meghatalmazás, megbízás az adóhatóság előtti eljárásban akkor érvényes, ha azt az adózó vagy képviselője az adóhatóság által rendszeresített formanyomtatványon jelenti be. Ha az állandó meghatalmazást, megbízást vagy annak megszűnését az adózó képviselője jelenti be, az adóhatóság a bejelentésről az adózót írásban értesíti.

Az adózó az eseti, illetve az állandó meghatalmazás, megbízás visszavonását, felmondását haladéktalanul köteles bejelenteni az adóhatósághoz, illetve a képviseleti jog megszűnését a meghatalmazott, megbízott is bejelentheti az adóhatóságnál. A képviseleti jog keletkezése és megszűnése az adóhatósággal szemben az adóhatósághoz történő bejelentéstől hatályos azzal, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése napján a meghatalmazottat még az adóhatósági iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.

Magánszemély, jogi személy vagy a jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet

  • az adó feltételes megállapítására irányuló eljárásban,
  • a feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságának megállapítására irányuló eljárásban,
  • a szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárásban,
  • az adópolitikáért felelős miniszter vagy a NAV felügyeletére kijelölt miniszter előtt a felügyeleti intézkedés iránti kérelem alapján induló eljárásban kizárólag ügyvéd, adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő vagy könyvvizsgáló képviseletével járhat el.

Az előzőekben említett képviselet a saját ügyben nem kötelező, ha a magánszemély vagy a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet vezető tisztségviselője jogi szakvizsgával rendelkezik vagy könyvvizsgálónak, adótanácsadónak, adószakértőnek, okleveles adószakértőnek minősül. A jogi szakvizsga megszerzését, a könyvvizsgálói, az adótanácsadói, adószakértői, okleveles adószakértői minőséget az előzőekben meghatározott hatósági eljárások megindítására irányuló kérelemmel egyidejűleg kell igazolni.

A kezelt vagyon adózása tekintetében a bizalmi vagyonkezelő jár el.

A bizalmi vagyonkezelő a kezelt vagyon adókötelezettségeit saját nevében, a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyontömeg adószámának feltüntetésével teljesíti, továbbá gyakorolja a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyontömeget megillető jogokat.

A bizalmi vagyonkezelő a kezelt vagyon adózással összefüggő iratait elkülönülten tartja nyilván.

Az adóhatóság a kezelt vagyont megillető adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést a kezelt vagyon adóügyeivel összefüggésben a bizalmi vagyonkezelő által nyitott belföldi pénzforgalmi számla javára történő átutalással teljesíti.

Az elektronikus ügyintézés

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben (a továbbiakban: Art.) meghatározott adózói körnek (a havi adó- és járulék bevallásra, illetőleg összesítő nyilatkozat vagy összesítő jelentés benyújtására kötelezetteknek) elektronikus úton kell valamennyi bevallási, illetőleg adatszolgáltatási kötelezettségét, valamint fizetési könnyítési és adómérséklési tárgyú kérelmének előterjesztését, továbbá adóhatósági igazolás kiadására irányuló kérelmének előterjesztését teljesítenie az Art. 85/A. § (11) bekezdése szerinti igazolás iránti kérelem kivételével (Az adóhatóság az adóhatósági igazolást a külföldi hatóság által rendszeresített nyomtatványon is kiállítja, ha a kérelmező a nyomtatványhoz csatolja annak magyar nyelvű szakfordítását. Nincs szükség szakfordításra, ha a nyomtatvány angol nyelvű, vagy ha a két- vagy többnyelvű nyomtatvány teljes körű angol nyelvű szöveget is tartalmaz).

Szintén az Art. 85/A. § (11) bekezdése szerinti igazolás iránti kérelemtől eltekintve, a sürgősségi eljárást kérő, a kérelem benyújtásakor minősített adózónak minősül adózó fizetési könnyítési, valamint adómérséklési tárgyú kérelmének előterjesztését kizárólag elektronikus úton teljesíti.

Ezen túlmenően bármely adózónak lehetősége van adóügyeinek elektronikus intézésére az adóügyek állami adóhatóság előtt történő elektronikus intézésének szabályairól és egyéb adózási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 47/2013. (XI.7.) NGM rendeletben meghatározottak szerint. Így az adózók a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségen túlmenően a bejelentési és változás-bejelentési kötelezettségüket is teljesíthetik elektronikus úton.

Elektronikus úton adóhatósági szolgáltatás keretében általános, nemleges, együttes adóigazolás, jövedelemigazolás és illetőségigazolás kiadását, valamint a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételt lehet kezdeményezni.

Az adózóknak lehetőségük van a személyi jövedelemadójuk 1 %-ról rendelkező nyilatkozatuk, valamint fizetési könnyítési kérelmük, egyéb beadványuk elektronikus úton történő előterjesztésére. Mindezek mellett minden adózónak lehetősége van saját adófolyószámlájának megtekintésére, valamint az általa bejelentett és az adóhatóság által nyilvántartott, illetve az egységes adóalany és ügyfélnyilvántartásban szereplő adatainak elektronikus úton történő megtekintésére.

Az előbbieken túl, lehetőség van továbbá a pótléklevezetés adatainak megjelenítésére, a megbízólevél és értesítés érvényességének ellenőrzésére, a foglalkoztatottakról, illetve biztosítottakról az állami adóhatósághoz teljesített bejelentések lekérdezésére, az állandó meghatalmazások és az adóügyek elektronikus ügyintézéséhez kapcsolódó képviseleti jogosultságok lekérdezésére, a bevallási kötelezettségekkel kapcsolatos lekérdezésekre, a kérelemre indult ügyek, különösen a fizetési könnyítési és mérséklési kérelmek állapotáról szóló tájékoztatásra, a munkáltatók vagy kifizetők által a magánszemélyekről beadott járulékkötelezettség adatok lekérdezésére, a személyi jövedelemadó meghatározott része felajánlásának lekérdezésére, az adóhatósági igazolásokkal kapcsolatos információk megjelenítésére, az általános forgalmi adó alanyának az általa befogadott számlák tekintetében más adózó által az Art. 31/B. §-a alapján teljesített általános forgalmi adó összesítő jelentés adatainak lekérdezésére, bankkártyával bonyolított adófizetésre, az állami adó- és vámhatóságnál az adófizetési kötelezettségek egy összegben történő megfizetésére a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó pénzforgalmi számláját vezető, az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszerhez (a továbbiakban: EFER) csatlakozott pénzforgalmi szolgáltató által biztosított házibankos fizetési megoldással (a továbbiakban: házibank), és a végrehajtási eljáráshoz kapcsolódó banktitokra irányuló adatkérésről szóló tájékoztatás, a végrehajtási eljárást megelőzően vagy a végrehajtási eljárásban kibocsátandó fizetési felszólítás, a végrehajtási eljárás megszüntetéséről szóló értesítés elektronikus fogadására.

Mindezek teljesítése, a bankkártyával történő adófizetés kivételével, a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu/) elérhető Ügyfélkapun keresztül történik

Elektronikus ügyintézésre van továbbá lehetőség az Európai Közösség területén nem letelepedett, valamint a belföldön letelepedett, távolról is nyújtható szolgáltatásokat nyújtó adózókra vonatkozó különös szabályokkal kapcsolatos ügyintézés során. Azonban az Európai Közösség területén nem letelepedett adózó esetében ügyfélkapu létesítése nem szükséges.

Az Ügyfélkapu elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszer, amelyen keresztül Ön egyedileg azonosított módon biztonságosan léphet kapcsolatba az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel és közintézményekkel. Személyes ügyfélkapu létrehozásához regisztráció szükséges.

A regisztrációt annak a magánszemélynek kell elvégeznie, aki a bevallásokat, adatszolgáltatásokat el fogja küldeni az adóhatósághoz, illetve aki az adóügyeket elektronikusan akarja intézni. Ez a személy lehet az adózó önmaga (adóazonosító jellel, vagy adószámmal rendelkező magánszemély, egyéni vállalkozó), jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetében a képviseleti joggal rendelkező személy (pl.: egy kft. Ügyvezetője), továbbá valamennyi adózó tekintetében annak állandó meghatalmazottja, megbízottja (pl.: könyvelő, adótanácsadó, stb.) is.

A magánszemélynek személyesen fel kell keresnie az ügyfél-regisztrációs szervet, ahol személyazonosító okmányának bemutatását, egy Regisztrációs Adatlap kitöltését, valamint egy felhasználó név és egy létező e-mail cím megadását követően egyszer használatos aktiváló kódot kap. Az egyszer használatos aktiváló kódot a megadott e-mail címre küldi el a rendszer, jellemzően azonnal, de legkésőbb 3 munkanapon belül.

Ha a felhasználó az ügyfélkapu létesítését a regisztrációs adatbázis adatkezelőjénél, azaz a KEK KH-nál elektronikus űrlapon kezdeményezi, azt a hatósági eljárásokban felhasználható elektronikus aláírással láthatja el.

A felhasználó az ügyfélkapu létesítését elektronikus űrlapon úgy is kezdeményezheti, hogy az nincs elektronikus aláírással ellátva (ideiglenes regisztráció). A szolgáltató ebben az esetben is létrehozza az ügyfélkaput, mely azonban az elektronikus kapcsolattartásra csak korlátozottan használható. Az ideiglenes ügyfélkapuhoz nem tartozik tárhely.

A kapott azonosítóval és az ideiglenes, egyszer használatos kóddal az Ügyfélkapun (http://www.magyarorszag.hu/) a regisztrációt aktiválni kell. Az aktiválás során a felhasználói név és az aktiváló kód megadását követően jelszót kell választani. A jelszó kitalálásánál és begépelésénél számítson arra, hogy - a saját biztonsága érdekében - nem adhat meg bármilyen karaktert. Az új jelszót biztonsági okokból meg kell erősíteni.

Az aktiváló kód 5 napig érvényes. Amennyiben nem sikerült a megadott időn belül a kóddal aktiválni, az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén az „elfelejtett jelszó” menüpontban új, szintén 5 napig érvényes kódot kérhet. Fontos, hogy a felhasználó nevet ne felejtse el, mert annak hiányában sem a kód aktiválását, sem új kód küldését nem kérheti, ebben az esetben ismételt ügyfélkapus regisztráció szükséges. A későbbiekben az Ügyfélkapun történő belépéshez már csak választott felhasználói nevére és jelszavára lesz szüksége. Ezzel az azonosítóval az Ügyfélkapu bármely más szolgáltatását is igénybe veheti.

A havi adó- és járulékbevallás, illetőleg adatszolgáltatás, valamint az összesítő nyilatkozat, illetve az összesítő jelentés benyújtására, s ennek következtében valamennyi adóbevallás és adatszolgáltatás elektronikus benyújtására kötelezett újonnan alakult (vagy átalakult) adózó az adószám megszerzését követő 8 napon belül köteles az ügyfélkapus regisztráció elvégzésére jogosult szervnél regisztráltatnia magát. Erről a tényről a regisztrációt követő 8 napon belül bejelentést kell tennie az állami adóhatóság által erre a célra rendszeresített, és kizárólag a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) internetes honlapjáról letölthető T180 számú adatlapon. Amennyiben a bejelentő képviselőként az adatlapot az általa képviselt adózó vonatkozásában, első ízben nyújtja be, akkor azt papír alapon teheti meg.

A magánszemély adózó, valamint a nem magánszemély adózó önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője automatikusan jogosult az adózó adóügyeinek elektronikus intézésére. Amennyiben a törvényes képviselő együttes képviseleti joggal rendelkezik, az állami adóhatóság által működtetett elektronikus felületen nyilatkozik arról, hogy az adóügyek elektronikus intézésére mely törvényes képviselővel együtt jogosult. Ebben az esetben az adóügyek elektronikus intézése az érintett törvényes képviselők - szintén ezen a felületen tett jóváhagyását - követően lehetséges.

Abban az esetben, ha az adózó állandó meghatalmazással, vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton teljesíti adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét, az állandó meghatalmazott, vagy megbízott a megbízást követő 8 napon belül, de legkésőbb az adóügy első elektronikus intézése, vagy az első telefonos ügyintézés időpontját megelőző 8. napig köteles az adóhatósághoz bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát a T180-as számú adatlapon. A bejelentés alapján az adóhatóság a képviselőt nyilvántartásba veszi.

Az állandó meghatalmazott, megbízott képviseleti jogosultságát - az elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás egyidejű csatolásával - az adózó, illetve törvényes képviselője is bejelentheti az állami adóhatóság által működtetett elektronikus felületen, mely bejelentést az állandó meghatalmazottnak, megbízottnak az adóügy első elektronikus intézését megelőző 8. napig kell jóváhagynia.

Az állami adóhatóság által működtetett elektronikus felületen bejelentett meghatalmazás, megbízás az állandó meghatalmazott, megbízott jóváhagyásával válik érvényessé, ebben az esetben tehát nem kötelező első alkalommal papír alapon teljesíteni a bejelentést.

A meghatalmazás adás bejelentésére, valamint az együttes képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselő nyilatkozat-tételére szolgáló felület szintén az Ügyfélkapun (http://www.magyarorszag.hu/) található.

Az elektronikus adóbevallásra, illetőleg adatszolgáltatásra nem kötelezett, de az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó adózó esetében adóhatósági bejelentésre és nyilvántartásba vételre csak abban az esetben van szükség, ha adóügyeit állandó képviselője útján akarja intézni (eseti képviseleti jogot az adóügyek elektronikus intézése során nem lehet adni).

Amennyiben a képviselő a meghatalmazás bejelentését papír alapon tölti ki, a kitöltött adatlapot postai úton, vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain is be lehet nyújtani.

Ugyanezen a T180-as adatlapon tudja bejelenteni az állandó képviselővel rendelkező havi adó- és járulékbevallás, illetőleg az összesítő jelentés, valamint az összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezett, illetve az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó állandó képviselővel rendelkező adózó, illetve állandó meghatalmazással vagy megbízással rendelkező képviselője a képviseletben bekövetkezett változásokat is. Ebben az esetben az adatlapot elektronikus úton kell benyújtani, vagy az adózó, illetve törvényes képviselője - az elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás egyidejű csatolásával - az állami adóhatóság által működtetett elektronikus felületen is elvégezheti a módosítást.

Az állandó meghatalmazás visszavonását az adózó illetve képviselője papír alapon, vagy elektronikus úton, az erre a célra rendszeresített T182-es számú adatlapon, vagy az állami adóhatóság által működtetett elektronikus felületen jelentheti be.

Az állami adóhatóság fizetési könnyítési vagy mérséklési kérelem elektronikus úton történő kezdeményezése esetén az eljárás során hozott határozatát, végzését, egyéb értesítéseit és felhívásait elektronikus úton közli az adózóval vagy a kérelmet benyújtó képviselőjével, kivéve, ha az adózó vagy a képviselője elektronikus kérelmében kifejezetten kéri, hogy az eljárás során ne elektronikus úton kerüljön sor a kapcsolattartásra.

Az adóhatósági nyilvántartásba vétel célja, hogy kapcsolatot teremtsen az adókötelezettségek elektronikus úton történő teljesítésére jogosult, ügyfélkapu regisztrációval rendelkező magánszemély és az általa képviselt adózó/adózók (pl. könyvelő és vállalkozó vagy magánszemély és adótanácsadó) között.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az állami adóhatóság előtti képviseleti eljárások egységesítése érdekében 2015. július 17-étől bevezeti az Egységes Képviseleti Adatlapot (a továbbiakban: EGYKE adatlapot), mellyel az állandó meghatalmazottak, megbízottak, törvényes képviselők bejelentési kötelezettségeivel járó adminisztrációs terhek is jelentősen csökkennek, a bejelentés során követendő szabályok pedig egyszerűsödnek.

Az adóügyek intézésére adott állandó meghatalmazás, megbízás az adóhatóság előtti eljárásban akkor érvényes, ha azt az adózó vagy képviselője az adóhatóság által rendszeresített formanyomtatványon jelenti be. Az állami adóhatóság a képviseleti jogosultság bejelentésére korábban külön adatlapot rendszeresített az adóügyek papíron, vagy személyesen történő intézésére, valamint külön adatlapot az elektronikus ügyintézésre.

Az újonnan bevezetendő EGYKE adatlap a jelenleg alkalmazott, az elektronikus képviseleti jog bejelentésére szolgáló ’T180, az elektronikus képviseleti jog megszűnésére vonatkozó ’T182, és a papír alapú, személyes ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentésére szolgáló ’VAMO adatlapokat váltja fel, illetve azokat egységesített formában, egyetlen adatlapban kínálja az ügyfelek részére.

Az EGYKE adatlap az alábbi bejelentésekre alkalmas:

  • személyes és papíron történő ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt intézhető adóügyekben;
  • állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt elektronikus úton intézhető adóügyekben;
  • a telefonon intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságok bejelentése akár valamennyi telefonon intézhető ügyre, akár egyes ügytípusokra vonatkozóan;
  • személyes és papír alapú ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt intézhető szerencsejáték ügyekben;
  • személyes, papír alapú és elektronikus ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az ajándéksorsolási és játékautomata üzemeltetési ügyekben;
  • a törvényes képviselő adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó jogosultságának bejelentése (abban az esetben, amikor nem történik automatikus jogosultság képzés);
  • a képviseleti jogosultság megszűnésének bejelentése bármely felsorolt ügytípusban.

Az EGYKE adatlap bevezetését követően az állandó meghatalmazottaknak, megbízottaknak elegendő csupán egy adatlapot benyújtaniuk valamennyi képviseleti jogosultságuk, vagy a képviseleti jogukban történő változás, valamint a képviseleti jog megszűnésének bejelentésére.

Az új adatlap bevezetése miatt azoknak a képviselőknek, akik már rendelkeznek élő képviseleti joggal, tehát az adóhatóság automatikusan megképezte az elektronikus ügyintézési jogukat, vagy adtak be korábban az adóügyek papíron, személyesen történő intézésére illetve az elektronikus ügyintézésre vonatkozó (’VAMO vagy ’T180 jelű) adatlapot, nem kell újra bejelenteniük a képviseleti jogukat az EGYKE adatlapon.

Az EGYKE adatlap bevezetését követően, azaz 2015. július 17-étől kezdődően az új állandó képviseleti jogosultságot, vagy a korábban bejelentett képviseleti jog változását már csak az EGYKE adatlapon lehet bejelenteni.