A vállalati kultúra a stratégiai menedzsment egyik alappillére.
A vállalatok vezetői, miután tudásukat arra fordították, hogy szervezetük minél racionálisabban és gazdaságosabban működjön, egy új lehetőséget - eszközt találtak a növekedés és teljesítőképesség növelésének megvalósításához.
A vállalatok figyelme a piac és a fogyasztó helyett (külső adottságok), a belső tulajdonságok irányába fordult. Ennek legfontosabb eleme a vállalati kultúra, mely a belső viselkedés szabályait, értékrendjét határozza meg és egyben egy nagyon nehezen formalizálható adottság.
A vállalati kultúra feltérképezése, megismerése nehéz és bonyolult feladat. E munkához különböző segéddimenziók adnak segítséget, támpontokat.
Ilyenek lehetnek például:
- a vállalat létrejöttének történelmi háttere
- az alkalmazott technológia
- a vállalat sikerei és kudarcai
- a vállalat mérete
- a célok hatása a kultúrára
- a környezet formáló hatása a vállalatra
A vállalati célok megvalósításához ideális feltételek akkor állnak fenn, ha a vállalati kultúra összhangban van a választott stratégiával, annak megvalósítását a maga saját eszközeivel elősegíti.
A vállalati kultúra vizsgálata
A vállalati kultúrák vizsgálatára alapvetően két módszer tisztult le az idők folyamán:
- a kvantitatív (kérdőíves) értékelést lehetővé tevő
- a kvalitatív (interjú, megfigyelés) feldolgozást igénylő.
A gyakorlatban a kettő kombinációja valósul meg.
A vállalati kultúrák feltárásának megközelítései
- egy adott vállalat kultúrájának megismerése (legpontosabban: vezetés-, tulajdonos-, egyéb változások idején)
- nemzeti jellemzők
- szűkebb, nemzetközi összehasonlítás
- globális, nemzetközi összehasonlításAz egyedi vállalati kultúra feltérképezésének módszerei:
- dokumentum-elemzés
- kérdőíves adatgyűjtés
- interjú
Dokumentum-elemzés:
- kiemelt szerep az alapító okiratnak, fotók , beszámolók, üzletpolitikával kapcsolatos iratok,