1988: Negyedik adóreform. Közeledés a nyugat-európai adórendszerhez.   

célja:            

  • gazdaságpolitikai döntésekhez korszerű eszközök biztosítása
  • az 1968-as reform kiterjesztése, az áru- és pénzviszonyok erősítése
  • új, stabil pénzügyi szabályozás
  • közeledés a nyugati országok adórendszeréhez  

eredmény:    

  • közvetlen adók szerepe csökken
  • közvetett adók (főleg forgalmi adók) szerepe nő  

Legfontosabb adók és elvonások:

  • személyi jövedelemadó (egybevonta és kiterjesztette az adóalapot),
  • általános forgalmi adó,  
  • fogyasztói adó,  
  • vállalkozási nyereségadó,  
  • társulati adó,   
  • társulati különadó,  
  • földadó,
  • játék- és pénznyerő automaták kereskedelmi adója,
  • gépjárműadó,
  • központi műszaki fejlesztési hozzájárulás,
  • külkereskedelmi áruforgalommal és különleges természeti tényezőkkel kapcsolatos árkülönbözet,
  • különleges helyzetből származó jövedelem adója,
  • sertésállomány mentesítési hozzájárulás,
  • rehabilitációs foglalkoztatási hozzájárulás,
  • telek igénybevételi díj,  
  • állami vagyon utáni részesedés,  
  • szeszadó,   
  • vám,
  • honvédelmi hozzájárulás,
  • házadó,
  • nem lakás céljára szolgáló helyiségek adója,
  • lakossági borforgalmi adó,
  • vagyonszerzési illeték,
  • építményadó,
  • telekadó,
  • kommunális adók,
  • iparűzési adó,
  • idegenforgalmi adó,
  • társadalombiztosítás.

 A negyedik adóreform problémái:

  • az adórendszer azzal számolt, hogy kevés számú, szoros elszámolású adóalany lesz. Ez megváltozott. Elszámolási és ellenőrzéstechnikai problémák jelentkeztek.
  • erősen progresszív adótábla ® jövedelemeltitkolás, fekete-gazdaság
  • beruházási kedvezmények ® eltérítették a piaci hatásokat
  • szociális elemek jelenléte
  • alapvető jogalkotási hiányosságok
  • széleskörű társadalmi, szakmai kontroll hiánya a jogalkotásban  
  • egységes fogalmi, értelmezési, ellenőrzési rendszer hiánya
  • nemzetközi adóharmonizáció hiánya