Infromáció tartalom
- Hostess
- A vásárlásösztönzés lényege, jelentősége
- A PR lényege, területei, jellemzői
- Az egységes vállalati arculat tartalmi és formai elemei
Hostess
- A hostess, a házigazda szerepét ellátó személy.
- A hostess részt vesz különböző hivatalos rendezvények szervezésében és lebonyolításában, fogadja a vendégeket, ellátja őket a szükséges információkkal, segít személyes ügyeik intézésében.
- Feladatai: a hivatalos vendégek utazásának, programjának szervezése, konferenciák, koktélpartik, állófogadások, irodai megnyitók, gardenpartik, sajtótájékoztatók rendezése, lebonyolítása, a programban részt vevők tevékenységének koordinálása. Az aktuális kulturális és társadalmi események figyelemmel kísérése és a programba építése, a vendégek fogadása, kísérete, tájékoztatása, személyes ügyeiknek intézése, repülő- és vonatjegyek rendelése, autókölcsönzés, szállásfoglalás, belépőjegyek megrendelése; hivatalos rendezvényeken a tárgyalások megszervezése, a tárgyalóhelyiségek beosztása, reprezentációs kellékek beszerzése, tolmácsolás, italfelszolgálás, adminisztrációs feladatok elvégzése. A fenti feladatok hatékony elvégzéséhez elengedhetetlenül fontos a jó kommunikációs és szervezési készség, idegen nyelv ismerete, kreativitás, problémamegoldó képesség.
- A hostessnek legtöbb esetben érettségivel kell rendelkeznie. A szakma különböző képzések során sajátítható el: hostess tanfolyamon, idegenforgalmi szakközépiskolában vagy idegenvezetői tanfolyamon. Emellett angol nyelven legalább társalgási szinten kell beszélni, illetve előny a több idegen nyelv ismerete.
- A szakma magas szintű ellátásához szükséges jó kommunikációs- és szervezési készség, idegen nyelvismeret, figyelemösszpontosítás, jó problémamegoldó képesség, együttműködés, számítógépek és technikai berendezések ismerete és használata, diszkréció, kreativitás, talpraesettség, protokolláris- és illemszabályok ismerete és betartása, erkölcsös, udvarias, visszafogott, segítőkész magatartás, türelem, empátia. Alkalmi munkavállalóként, azonban egy-egy rendezvényen, programon nem feltétlenül szükséges mindezek megléte. A programok, rendezvények és egyéb alkalmak szervezői pontosan behatárolják, hogy milyen tudással, készségekkel, illetve alkalomadtán nyelvtudással bíró hostra, hostessre van szükség.
- A külső megjelenéssel kapcsolatban fontos, hogy a hostess ápolt, bizalomkeltő, tiszta, rendezett külsejű legyen, ruházata klasszikusan elegáns, alkalomhoz illő legyen.
- A jövőben várhatóan kiemelten fontos szempont lesz, hogy a hostessek több nyelven tudjanak magas szinten kommunikálni, főként saját érdekükben, hiszen a programok, események annál szélesebb skáláján vehetnek részt. Emellett a számítógépek és számítástechnikai programok ismerete is fontos, hogy a hostessek a felmerülő adminisztrációs feladatokat gyorsan és hatékonyan el tudják végezni.
A vásárlásösztönzés lényege, jelentősége
A PR olyan kommunikációs tevékenység, amelynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolása. Tehát a vásárlásösztönzés alapja a bizalom.
Az eredményes tevékenység érdekében az alábbi feladatok folyamatos és rendszeres elemzése szükséges:
- az információk beszerzése a közönség elvárásairól
- az információk összevetése a vállalat céljaival
- a célközönséget a vállalkozás irányába fejleszteni
- a közönség támogatása, információk gyűjtése
A PR lényege, területei, jellemzői
Alapja a bizalom, a környezet támogatásának igénylése, valamint a tolerancia készségének a fejlesztése. A környezet és szervezet folyamatos kapcsolatban vannak. Egymással konszenzust kell kialakítani. Magatartás változást kell végrehajtani.
A PR –nek két fajtáját ismerjük, van belső PR és van külső PR
A belső PR
A szervezet vezetőinek, a szervezet tagjainak csoportjaival, érdekképviseleteivel, tulajdonosokkal folyamatosan fenntartott kommunikációs és kapcsolatteremtő képessége.
Alanyai: dolgozók, családtagok, képviselők, tanácsadók .
Alapvető feladat: jó vállalati légkör és bizalom kialakítása, becsüljék meg a dolgozók munkáját, ne legyen ellenségeskedés.
A belső PR funkciója:
- Tájékoztatni a dolgozókat arról, hogy a vállalat honnan hová tart
- Hol tartunk most, mit, hogyan kell csinálnunk
- Személy szerint kinek, hogyan kell hozzájárulnia a céljaink eléréséhez. Mit vár a dolgozó? Megbecsülést, elismerést, nyugodt, barátságos légkört.
A belső PR területei:
- munkatársak és osztályok közötti kapcsolatok,
- vezetők és beosztottak közötti kapcsolatok
- vezetők egymás közötti kapcsolatok
- tulajdonosok és vezetők közötti kapcsolatok
- vezetők és érdekképviseleti szervek közötti kapcsolatok kedvező alakulását.
A külső PR
A szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége, ami segíti a szervezet társadalmi, piaci elismerését, kedvező image és bizalom kiépítését.
A külső PR funkciói:
- Fel kell ismerni azokat a dolgozókat, akik a vállalatról alkotott képet pozitívan befolyásolhatják. Egyidejűleg meg kell győzni ezeket az embereket, hogy a vállalat érdekeinek megfelelően, pozitívan nyilatkozzanak.
A külső PR kommunikációs eszközei:
- Személyes: előadás, fórum, levelezés , feljegyzés
- Csoportkommunikáció: rendezvény, tájékoztatás, konferencia, kiállítás, stb.
- Tömegkommunikáció: TV, rádió, sajtó, vásár, kiállítás
Külső PR területei:
- médiakapcsolat,
- pénzügyi kapcsolat
- társadalmi kapcsolat
- támogatáspolitika
- válságkommunikáció
PR és HR kapcsolódása
- PR – közönségkapcsolat, bizalom kiépítés
- HR– mindegyik alkalmazott a számára lehető legjobb munkahelyre kerüljön, képességének és képzettségének figyelembe vételével. Emberi magatartása, munkához és munkatársaihoz való hozzáállása alapján részesüljön jutalomban vagy önképzési lehetőségben. A belső PR segíti a HR tevékenységet a dolgozók elkötelezettségének kialakításában is.
Az egységes vállalati arculat tartalmi és formai elemei
- A cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását, magatartását és tudatos megnyilvánulását értjük alatta. Ide tartozik azoknak a vizuális elemeknek az összessége, amelyek felismerhetővé teszik az adott szervezetet, és megkülönböztetik másik szervezettől.
- A jó vállalati arculat kifejezi a cég céljait, tevékenységét, és hordozza a cégidentitást. A vállalati arculat nem azonos az imageval.
- Image: az a kép, ami a vállalatról a környezetében kialakul
- CI: az a kép, amit a vállalat önmagáról kialakít annak érdekében, hogy az imázsát megváltoztassa
A CI összetevői:
- lehet tartalmi: mit tesz a vállalat
- lehet formai: hogyan teszi a vállalat
- Elemei lehetnek: cégfilozófia, vállalati név, történet, vezérfonal, signál.
- vizuális elemek:
- embléma,
- színvilág
- betűtipus stb.
- üzleti kommunikáció:
- levélpapír forma
- márkanév
- védjegy
- design
- névjegy
- reklámarculat
- csomagolás, katalógus
- külső és belső környezet:
- épületek külső és belső képe, parkolás, formaruha
- cégtábla
Arculat kialakítása: akkor van szükség, ha új vállalat jelenik meg a piacon
Arculatváltás: ha a vállalkozásnak nem felel meg valamilyen okból a tudatosan kialakított régebbi arculat.