Információtartalom vázlata:
- A kampánytervezés alapelvei (5 M)
- A kreatív terv felépítése
- Az alaphelyzet
- A kampány által megoldandó probléma
- A reklámkampány célja
- A célcsoport pontos körülhatárolása
- A reklámkampány tárgyának jellemzői (termék, szolgáltatás, vállalat, esemény)
- A környezeti elemzés (versenytársak, általános reklámpiaci helyzet)
- Az érvrendszer kialakítása (termékígéret, érvek)
- Az eszközök
- Utasítások és megszorítások
A kampánytervezés alapelvei:
1.) Reklámcél meghatározása:
- Tájékoztatás: új termék bemutatása a piacon, új felhasználási mód leírása. Tájékoztatás az árváltozásról, a termék működésének bemutatása
- Meggyőzés: attitüd befolyásolása, márka preferencia kialakítása, téves feltevések korrigálása.
- Emlékeztetés: fenntartani az érdeklődés szintjét, emlékeztetni a fogyasztót arról, hogy hol és hogyan juthat a termékhez.
2.) A reklámköltségvetés meghatározása
- A legtöbb cég az árbevétel %-ában határozza meg a reklámra fordítandó összeg nagyságát.
- A reklámköltségvetés nagyságát befolyásolja a piaci életgörbe, valamint a piaci versenyhelyzet
3.) Reklámüzenet megalkotása
Választhatunk az alábbi tartalmú üzenetek közül, ill. kombinálhatjuk őket.
- racionális tartalmú üzenet – észérvek alapján
- emocionális tartalmú üzenet – érzelmekre való felhívás
- morális üzenet – a közönség erkölcsi érzései veszi célba.
4.) A reklámeszköz kiválasztása
A reklámeszközök olyan kommunikációs csatornák, amelyeket igénybe vehetünk saját információnk közlésére, továbbítására.
5.) A reklámhatékonyság mérése
Az elkészült reklámok elő-és utótesztelésével történik. Az előtesztelés során a fogyasztókat kérdezik meg a reklámok várható hatásairól, míg utóteszteléssel az mérhető, hogy milyen utó-hatást váltott ki a reklámkampány.
A kreatív terv felépítése
Mielőtt a kampánykészítés elkezdődne, minden reklámozónak el kell döntenie, hogy mi legyen a reklámozás központi motívuma., és milyen legyen a reklámtevékenység iránya. A reklámtevékenység irányultságát a reklámkampány célja, és a termék vagy szolgáltatás pozicionálása befolyásolják, s megszabják, hogy a reklámtevékenység mire irányuljon, ezzel biztosítanak alapot a reklámterv elkészítéséhez.
Stratégiai és taktikai médiatervezés
A stratégiai médiatervezés a médiamunka egyik legkreatívabb része, hiszen a meglevő információk alapján kell a célokat megvalósítani, és az eszközrendszert megalkotni.
A taktikai médiatervezés az elkészült és elfogadott médiastratégia részletes kidolgozása.. A stratégiai és taktikai médiaterv sokszor egybeesik.
A médiabrief elkészítése
Egy irásos anyag, ami a megbízótól, vagy a kreativügynökségtől érkezik a médiaügynökséghez egy vagy több elvégzendő projektre. A briefben a hírdető leírja a céljait, meghatározza az ügynökség feladatát, és rögzíti az együttműködés kereteit. A célok a marketing és kommunikációs célok.
A médiabrief vázlata:
- általános tájékoztató jellegű információk: átadó, átvevő neve, márka megnevezése, hirdető cég neve és címe, a brief átvevője, és a dátum.
- piaci háttér: eladási trend, piaci részesedés, termékjellemzők, fogyasztói árak
- márka pozicionálása, versenytársak helyzete, kulcsfontosságú tényezők
- kommunikációs célok, fontos tudnivalók
- költségkeret meghatározása, kitérés bármilyen fontos szempontra. A terv elkészítésének határideje. A csapat tagjainak felsorolása.