Információtartalom vázlata

    • Konfliktushelyzet feltárása, elemzése
  • A kommunikációs zavarok formái
    • A munkahelyi konfliktusok kialakulása, a konfliktuskezelés módjai
    • Az emberi kapcsolatok pozitív elemeinek tudatos alkalmazása a munkahelyi környezetben
  • A szituációnak megfelelő kommunikáció megválasztása, alkalmazása, a konfliktus hátte-rének közlése párbeszéd során

Konfliktusról akkor beszélünk, amikor egyet nem értés vagy valamilyen feszültség illetve nehézség áll fenn két vagy több fél között.

A kommunikációs zavar fogalma

  • A kommunikációs folyamatban a bemeneten az üzenet kibocsátója által küldött üzenet, a kimeneten a befogadó által dekódolt üzenet található.
  • Ideális esetben a két üzenet teljes egészében megegyezik. Ebben az esetben zavarmentes kommunikációról beszélünk.
  • Az információtovábbítás meghiúsulása, vagy a továbbított információ torzulása esetében beszélünk a kommunikáció zavaráról.
  • a zavar forrásai: technikai, személyi és környezeti (szervezeti)

Technikai forrás

  • csatornazaj
  • berendezések zajai
  • az átvitel során előforduló jeltorzulás, mely csökkenti az adatátvitel sebességét is

Személyi forrás

  • redundancia (felesleges többlet, pl. terjengő kifejezések, javasol, illetve javaslatot tesz)
  • szemantikai (jelentésbeli) zavarok
  • előítélet, konfliktushelyzetek, bakizás, félelem, agresszív magatartás, szorongás, lámpaláz

Környezeti (szervezeti) forrás

  • egzisztenciális bizonytalanság
  • hatalom
  • szorongás
  • sok információ problematikája – szelekció
  • kommunikációs lánc hosszából eredő zavarok hosszabb – nagyobb, a torzítás lehetősége formális vagy informális a kommunikáció, hierarchiai szintek száma.

Konfliktus = ütközés, szembenállás

Okainak 3 fő csoportja lehet

  • egyéni jellemzők
  • csoportjellemzők
  • szervezeti sajátosságok

A konfliktus megoldásának előfeltétele: a konfliktus pontos és alapos megértése!

3.Határidő - szinte minden munka határidőhöz kötött

  • Határidő sokféle van:
    • hatósági előírások szabályozzák a hivatalos eljárások határidejét
    • vannak megállapodás szerint kikötött határidők
    • hivatali
    • a pénzügyi, bevételi, forgalmi jelentések határideje
    • egyéb nyilvántartások leadásának határideje
  • Határidőt szabhatunk mi magunk, a felettes szervek, a főnök.
  • Lehetnek:
    • éves szintű feladatok
    • negyedéves, havi feladatok
    • heti feladatok
    • napi feladatok
    • eseti határidők
    • mi magunk is gyakran állítunk határidőket
  • A határidőfajtáknak megfelelően sokféleképpen és többfajta iratban, dokumentumban jelenhetnek meg a szervezetekre vonatkozó határidők így:
    • bírósági, ügyészségi határozatban
    • hatósági határozatban, utasításban, rendelkezésben
    • banki kötelezettségekben, illetve felszólítás
    • szerződésekben, megállapodásokban
    • szervezeti belső szabályozókban
    • vezetői írásos és szóbeli intézkedésekben
    • jegyzőkönyvekben, emlékeztetőkben, feljegyzésekben stb.

A határidő nyilvántartásban szembeni követelmények

  • folyamatosan kell vezetni
  • naprakész legyen: a végrehajtott feladatok törölve, az elmaradt feladatokat jelezni, a módosított határidő bejegyezve, az aktuális határidők kiemelve legyenek
  • könnyű módosítási lehetőséget nyújtson
  • gyors előkeresést és tájékozódást biztosítson
  • aktuális határidőkre időbeni előrejegyzést, figyelmeztetést adjon

Határidő nyilvántartás módszerei (technikai megoldásai)

  • iktatókönyvet
  • határidő napló
  • asztali naptár
  • jegyzetfüzet
  • számítógép
  • telefon

Amennyiben a határidő valamilyen okból nem tartható be, azt jelezni kell a határidőt elő-írónak. Amennyiben az általunk megszabott határidőt más szervezeten belüli egységek nem tartották be, az a továbbításra előírt határidőt nem késleltetheti, de az iraton feltüntetendő. A határidőktől való eltérés indoka mindig dokumentálandó.
Az asszisztens alapvető feladatai közé tartozik a vezető munkájának szervezése is. határ-idejét beosztani, tájékoztatni időben, programjához szükséges eszközök előkészítése