Információtartalom vázlata:

  • A kommunikációs zavarok formái
    • Kommunikációs zavarok a munkahelyi kapcsolattartásban
    • A kapcsolattartás gátló, akadályozó tényezői
  • A metakommunikáció
    • A munkafeltételek, munkakörülmények kialakításának szerepe az időgazdálkodásban
  • A munkahelyi viselkedés alapnormái
    • A hatékony munkavégzés feltételei: időgazdálkodás (munkaidő-fényképezés, napirendkészítés)
    • Munkaszervezés
    • Munkakapcsolatok kezelése

1. A kommunikációs zavar fogalma

  • A kommunikációs folyamatban a bemeneten az üzenet kibocsátója által küldött üzenet, a kimeneten a befogadó által dekódolt üzenet található
  • Ideális esetben a két üzenet teljes egészében megegyezik. Ebben az esetben zavarmentes kommunikációról beszélünk
  • Az információtovábbítás meghiúsítása, vagy a továbbított információ torzulása esetében beszélünk a kommunikáció zavaráról

A zavar forrásai

  • Technikai
    • csatornazaj
    • berendezések zajai
    • az információátvitel során előfordul jeltorzulás, mely csökkenti az adatátvitel, sebessége is
  • Személyi
    • redundancia (felesleges többlet, javasol, javaslatot tesz)
    • szemantikai (jelentésbeli) zavarok
    • előítélet, konfliktushelyzetek, bakizás, félelem, szorongás, lámpaláz
  • Környezeti (szervezeti)
    • egzisztenciális bizonytalanság
    • hatalom
    • szorongás
    • túl sok információ problematikája - szelekció
    • kommunikációs lánc hosszából eredő zavarok hosszabb-nagyobb a torzítás lehetősége formális vagy informális a kommunikáció hierarchiaszintek száma

2. Az időgazdálkodás alapelvei

A munkaköri leírás lehet adott, meghatározhatja a teendőket, de azok sorrendjét a titkárnak magának kell meghatároznia. Általában mind sürgős. A helyzet szinte kaotikus, de éppen ezért kell – és lehet! – a feladatokat rendszerezni és ütemezni.

  • a hatékony munka alapja a pontosan megfogalmazott célrendszer (átfogó céloktól a rövid távú célokig)
  • rövid és hosszú távú tervek összehangolása
  • a célokhoz rendelt feladatok áttekinthető rendszerbe foglalása
  • prioritások megállapítása (sürgős, fontos)
  • a feladatok előkészítése
  • a feladatok delegálása
  • Az asszisztens óriási szellemi kincse az emlékezet az ügyintézés kapcsán. De ez csak segédeszköz, minden ügyet dokumentálni kell. Egy rövid feljegyzés vagy vázlat megvéd attól, hogy elfelejtsünk vmit a váratlan feladatok, események miatt.
  • eszközök használata (naptárak, határidő napló, jegyzetfüzet, cetlik, számítógép)
  • A jó időgazdálkodás alapfeltétele, hogy a dolgozó időben érkezzen és az asztalán, az iratok között rend legyen

Az időgazdálkodás két részre oszlik

  • Time menedzsment (időgazdálkodás)
  • Stressz-menedzsment

3. Stressz-menedzsment

A stressz elkerülésének elsődleges módja a jó időgazdálkodás. Beszélhetünk pozitív és negatív stresszről. Pozitív stressz pl. a lámpaláz, ami nélkül nem is tudnánk csúcsteljesítményeket elérni, kiválóan szerepelni. A negatív stresszt pozitívvá kell alakítani. Az első lépés a stressz felismerése. A második lépés is tudatosságot igényel, azt, hogy legyünk tisztában önmagunkkal, képességeinkkel. Az okos ember mindig más hibákat követ el, mert az előzőekben levonja a tanulságot. A hibákból levont következtetés még egy újabb módja annak, hogy elkerüljük a stresszt. Ha pedig megfontoltan cselekszik, átgondoltan, a legrosszabbra is felkészülten előzzük meg a bajt, akkor nem fogunk stressz helyzetbe kerülni.

4. Időmenedzsment

  • A munkalélektan és a szervezéstudomány régóta segíti a munka tudományos és gyakori szervezését
  • Az időmenedzsment az elvégzendő feladatok és az ezekhez szükséges idő reális felmérésén és tervezésén alapul.

A munkaidő–fényképezés technikája

  • a munkavégzés során jelentkező veszteségidők kimutatása és kiküszöbölése
  • Fel kell jegyeznünk minden tevékenységünk kezdeti és befejezési időpontját, idő-tartalmát, a tevékenység lényegi megnevezését, a zavaró tényezőket.
  • Átlagol. Munkaterhelés ingadozása, a munka intenzitásának napi és heti változásai.
  • Zavaró okok lehetnek:
    • rossz munkamódszer
    • a feladatok sorrendjének a hiánya
    • a vezető és az asszisztens nem megfelelő kapcsolati rendszere
    • az asszisztens és a munkatársak kapcsolattartási problémái
    • az információáramlás zavarai, hiányossága, lassúsága
    • saját koncentráció képességünk lelassulása (fáradás)
    • a munkahelyi hangulat
    • stressz, idegfeszültség

Tervezés

  • A munkaprogram különböző időtávú feladatokat tartalmaz. A hosszabb távúakra megfelelő időben előrejelzést kell adni. Először is a nagy átfogó, hosszú időre szóló időbeosztást kell figyelembe venni.
  • Tervek fajtái
    • éves tervek (szabadságolások, kiállítások, kongresszusok)
    • negyedévi, havi tervek (negyedéves beszámolók)
    • heti tervek (heti megbeszélések)
    • napi tervek

Készítsünk feladatlistát

Reggel a programlistát áttekintve a dolgozó kapkodás nélkül indíthatja a munkát.

  • a tennivalókat felsorolva egy adott napra vonatkozóan, vagy
  • egy meghatározott ügy elintézéséhez szükséges feladatokat összerendezendő (fo-lyamat feladatlista) felsorolás. Ez célszerű, ha sok tennivaló kapcsolódik egy fel-adathoz és egy lépés kimaradása az egész munka sikerét veszélyeztetheti.

A munkák fontosság szerinti súlyozása

hozzátartozik a tudatos programszervezéshez

  • rutinfeladatok – postai feladatok, sajtófigyelés, telefonok, készletbeszerzés
  • alkalmi feladatok - várt és váratlan vendégek, ajándékvétel, rendkívüli vezetői ülésre szakmai anyag készítése 1 órán belül – ezek pont programozhatatlanságuk miatt jelentenek
  • önálló szakmai feladatok – levelek megválaszolása, jelentések, bemutatók