A vezetői tevékenység komplex, bonyolult feladat együttes, amely azonban különböző részekre, funkciókra tagolható. A funkciók mutatják meg, hogy mik azok a speciális szakismeretek, amelyek a vezetésnek, mint szakmának az összetevői. A funkció szerinti megközelítés már a klasszikus irányzatnál tárgyalt Fayonál megjelenik és osztályozása ma is érvényes bár az egyes funkciók tartalmilag jelentősen gazdagodtak.

5 funkciót különbözetünk meg:

  1. tervezés (mit akarunk elérni és hogyan)
  2. szervezés (megfelelő szervezet kialakítását ill. működését veszi célba)
  3. emberek irányítása (szervezet céljainak elérése közvetlen, személyes kapcsolatot jelent vezető és beosztottak között)
  4. koordináció (vezetői tevékenységként az egyes részleg megfelelő működésének összehangolását jelenti)
  5. ellenőrzés (visszacsatolás, az utólagos értékelés

Vezetői szerepek:

A vezetők munkájuk során különböző szerepeket töltenek be. Ilyenek például:

  1. Nyilvános megjelenések szerepe (látogatók fogadása, elismerések átadása, elnökölés értekezleten)
  2. Főnöki szerep (felvétel, elbocsátás, motiválás, beosztottak elismerése)
  3. Kapcsolatteremtés és ápolás: (politikus szerep, lobbyzás)
  4. Információ gyűjtő és szétosztó szerep ( gyűjtő: friss információk felkutatása, szétosztó: vezető adja át, a szervezet tagjainak az információkat)
  5. Szóvivő szerep (szervezeti célokat szem előtt tartva tájékoztat, informál, beszédet mond)
  6. Döntési szerepek
  • a. Vállalkozóként: ötletei megvalósítási lehetőségeit keresi
  • b. Zavarelhárító szerep: napi működési problémáira válaszoló vezetői szerep
  • c. Erőforrás elosztó szerep: folyamatosa mérlegelés, milyen módón lehet felhasználni a szűkös erőforrásokat
  • d. Tárgyaló-megegyező szerep: a vezető külső-belső szereplőkkel folytatott tárgyalásaira utal, kompromisszum keresés