Pénzügy Sziget

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Információtartalom vázlata:

  • A nemzetközi légi közlekedést szabályozó egyezmények lényege, államközi egyezmények, vállalatközi szervezetek és céljaik
  • A légi fuvarozás infrastruktúrája és eszközei
  • A légi árufuvarozás szereplői és feladataik, a légi áruszállítás folyamatai
  • A küldeménnyel kapcsolatos általános előírások, a veszélyes áruk és élő állatok légi fuvarozásával kapcsolatos előírások
  • A légi fuvarlevél (Air Way Bill) sajátosságai, információtartalma
  • A légi árufuvarozás tarifarendszere, övezetek, a tarifarendszer összetevői, díjszabási kategóriák, a fuvardíjszámítás alapja és módjai

A nemzetközi légi közlekedést szabályozó egyezmények lényege, államközi egyezmények, vállalat közi  szervezetek és céljaik:

A légi közlekedést és árutovábbítást nemzetközi egyezmények rendszere szabályozza.

1. Varsói Egyezmény:

  • 1929-ben hozták létre, Magyarország 1933-ban csatlakozott hozzá.
  • Jelenleg 1995-ben Hágában újrafogalmazott Hágai jegyzőkönyvvel módosított  Varsói egyezmény van érvényben.
  • Az Egyezmény nem csak a teherárura, fuvarozásra, hanem személy, poggyász fuvarozására is kiterjed.
  • Tartalmazza a fuvarozási szerződés létrejöttének feltételeit, a fuvarozási szabályokat a használandó okmányokat a fuvarozó felelősségét.

2. Chicagói Egyezmény:

  • 1944-ben hozták létre, Magyarország 1969-én csatlakozott.
  • A polgári repülést biztonságos és rendszeres módon fejlesszék.
  • Céljuk hogy a Nemzetközi légi közlekedést ésszerűen és gazdaságosan bonyolítsák le.
  • A szerződő államok elismerik, hogy minden államot a területe fölötti légtérben teljes és kizárólagos szuverenitás illeti meg.
  • A légi járműveknek joga van az Egyezmény feltételeinek megtartásával a szerződő államok területére berepülni, fölötte leszállás nélkül átrepülni vagy azon nem kereskedelmi célból leszállni.
  • A veszélybe került légi járműveknek megadják a lehetséges segítséget.

3. Tranzit és légi fuvarozási Egyezmény:

  • A Chicagói Egyezmény kiegészítése kapcsán hozták létre, Magyarország 1973-ban csatlakozott hozzá. A megállapodás rögzíti az úgynevezett Légi szabadságjogokat:
  • leszállás nélküli átrepülési jog
  • nem kereskedelmi célú leszállási jog
  • export, import, tranzit átrepülési és leszállási jog.

4. Montreali Egyezmény:

  • 1999-ben hozták létre, Magyarország 2005-ben iktatta törvénybe.
  • Az Egyezmény összhangban van a Chicagói egyezménnyel, azt nem módosítja.
  • Célja a méltányos kártalanítás bevezetése az áruk, személyek zavartalan áramlásának biztosítása, a további jogszabályok harmonizálása.
  • Rendelkezik az elektromos úton történő kiállított és továbbított okmányokról valamint a felelősség limit bevezetéséről.

IATA :

Nemzetközi Légi Fuvarozási Szövetség 1919-ben hozták létre a gazdasági és kereskedelmi kérdések szabályozására. Jelenleg 240 ország tartozik soraiba.
Fő célja a légi forgalom biztonságos gyors és hatékony, magas színvonalú bonyolítása.
Főbb feladatai:

  • egységes díjszabási rendszer,
  • egységes nyomtatványok,
  • ügynöki szervezet kialakítása, működtetése,
  • információ csere,
  • szakemberképzés.

 ICAO:

Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet az ENSZ légügyi szerveként működik.
Feladata:

  • a légi közlekedés fejlődésének biztonságának elősegítése,
  • a légi forgalom magas színvonalú bonyolítása,
  • ellenőrizni és biztosítani az Egyezményben rögzített alapelvek betartását.

SITA:

Nemzetközi Légiforgalmi Kommunikációs Társaság
Feladata: A kommunikációs hálózat megszervezése, irányítása, karbantartása fejlesztése. Közreműködésükkel jött létre a CCS (Árufuvarozási közösségi rendszer). Magyarországon 2000-ben kezdte meg működését.

Légi fuvarozás infrastruktúrája és eszközei:

Légi fuvarozás infrastruktúráját a

  • repülőterek
  • létesítmények
  • kommunikációs hálózatok alkotják

Eszközei:
A légi irányítás berendezései az utas és rakománykezelés felszerelései, anyagmozgató eszközök, légi és közúti járművek valamint informatikai rendszerek képezik.

Légi árú fuvarozás:

  • személyszállító 20 tonnáig
  • teherszállító gépek 60-80 tonnáig

Légi áru fuvarozás szereplői és feladataik:

  • Megbízó:
    Aki közvetlenül, vagy szállítmányozón keresztül fordul a fuvarozóhoz (légiben nem lehet megkerülni a szállítmányozót)
  • Fuvarozó eladási ügynök (szállítmányozó):
    A szállítmányozási ügynök a kapott áruadatok ismeretében a különböző légitársaságok  közül kiválasztja a megfelelő partnert. A megbízó az esetek többségében a fuvarozás  mellett egy sor kiegészítő szolgáltatást igényelnek.
  • Légitársaság:
    Ellenőrzés után átveszi a küldeményt, és a lefoglalt járaton továbbítja az érkező  légikikötő felé, majd a fizetési megállapodás alapján számlázza a fuvarköltséget.
  • Fuvarozó árú – kiszolgálási ügynök:
    A fuvarozó az árukezelést saját hazai bázisán maga végzik, de egy másik állomáson  ezzel a feladattal egy árú kiszolgálási ügynököt bíz meg.
  • Címzett:
    A ki az érkezett árút – az esetleges szükséges díjfizetés ellenében átveszi.
  • Express Carco szervezetek:
    A légi fuvarozás folyamatának egységesítésével és fejlesztésével gyorsabban és  biztonságosabbá teszik a légi fuvarozást.

Légi áru szállítás folyamata:

Amennyiben a szállítmányozó a megbízási szerződést megkötötte a feladóval, elkezdheti a bonyolítást.

  • lefoglalja a helyet az adott járaton,
  • gondoskodik az árú légi fuvarozásához alkalmas csomagolásról,
  • amennyiben nem ő csomagolja a küldeményt, ellenőrzi, hogy fuvarozásra alkalmas-e a csomagolás és intézkedik ennek hiányossága esetében,
  • mérlegeli a küldeményt
  • beszerzi/kiállítja a kivitelhez szükséges okmányokat
  • beszállítja a küldeményt saját raktárába és a járat indításáig raktározza,
  • az elővámkezelés alapján elvégzi a tényleges vámkezelést,
  • kiállítja a fuvarlevelet és a diszpozíciót a légitársaság felé, 
  • a fuvarlevél 3. példányával igazolja az átvételt
  • átadja az árut vámkezelve és minden okmánnyal a légitársaság felé.

Küldeménnyel kapcsolatos általános előírások:

Veszélyes áruk:

A légi fuvarozásban a veszélyes árukra vonatkozó szabályzást az ICAO 18. függeléke tartalmazza. Meghatározza a veszélyes árúknak minősülő termékek körét, az alkalmazás feltételeket, korlátozásokat. Szabályozza a csomagolást, a címkézést, a feladó és a fuvarozó felelősségét.
Veszélyes árúk feladása esetén a feladó kötelessége a megfelelő besorolás, csomagolás címkézés, jelölés nyilatkozatok kitöltése.

A címkének tartalmaznia kell:

  •  feladó megnevezése,
  •  veszélyt jelző bárcát
  •  csomag nettó és bruttó tömegét
  •  árúért felelős személy nevét, elérhetőségét
  •  irányító nyilakat az elhelyezéshez
  •  szárazjég esetén a jég tömegét
  •  csomagoló anyag gyártási évét, a gyártó ország és a cég azonosítóját.

Minden veszélyes küldeményhez a feladónak egy nyilatkozatot kell kitölteni, mellyel igazolja az árú bevallását, veszélyességi besorolását. Ez a SDG okmány. Az ICAO 9.osztályba sorolja a veszélyes árukat. Ennek megfelelően kell a csomagolást ellátni, az UN számokkal, mely az árú veszélyességi besorolását jelölik.

Élőállat fuvarozás:

A fuvarozást az IATA LAR szabályozza:
Csak egészséges jó kondícióban lévő állat vehető fel, amelyről az állatorvos tanúsítványt kell hogy kiállítson. Dokumentálni kell az állat nemét, korát, fajtáját, mennyiségét, állapotát, oltások meglétét. Az állatok fuvarozásához a feladónak kell biztosítania a megfelelő ketrecet, valamint gondoskodni kell elegendő élelemről.
A ketrec külső részén kell elhelyezni a kezelőszemélyzet részére az utasítást az etetésről és itatásról a fuvarozás alatt. Az árú megérkezéséről a légitársaság köteles a szállítmányozót értesíteni.

A légi fuvarlevél (Air Way Bill) sajátosságai, információtartalma:

Fuvarozási szerződés:

  • az indulási repülőtértől a rendeltetési helyre továbbítja és ott az átvételre jogosultnak kiszolgáltatja,
  • az ellenszolgáltatást megfizetheti a feladó, de kijelölheti erre az átvevőt (címzettet) vagy a fuvarozási szerződésben részt nem vevő harmadik személyt is az un. költségviselőt.

Fuvarlevél: IATA előírásainak megfelelően történik

  • A feladó felel minden adat és nyilatkozat helyességéért,
  • A fuvarozó vagy annak megbízottja tölti ki.

A fuvarlevél lehet:

  • Légitársasági fuvarlevél: el van látva a légitársaság azonosító jelével, számával.
  • Semleges fuvarlevél: amely számítógépen történő kiállításakor kapja meg a légitársaság azonosító számát és a sorszámot.

Fuvarlevél példányai:

  • A zöld példány a légitársasági elszámolásra szolgál. Tartalmazza az árúra és a szállítmányozási, fuvarozási feladatokra vonatkozó adatokat, előírásokat. Hátoldala tartalmazza a fuvarozási szerződés feltételeit.
  • Rózsaszín példány az átvevőé
  • Kék példány a feladóé (bizonyítja az árú átadását). A feladó banki elszámolási célokra ill. bármely kártérítési igény érvényesítésénél felhasználhatja.

A fuvarlevél nem értékpapír, nem átruházható, nem testesíti meg az árút, viszont biztosítja a feladót árú feletti rendelkezési jogát mindaddig, amíg az átvevő nem jelezte a légitársaságnál az átvételi szándékát.

A légi árufuvarozás tarifarendszere, övezetek, a tarifarendszer összetevői, díjszabási kategóriák, a fuvardíj alapja és módja

A légi fuvarozás Nemzetközi díjszabását az IATA határozza meg. A kiadott díjtételek mindig az adott ország pénznemében vannak megadva 1 kg-ra.
A belföldi díjszabásokat és a kiegészítő szolgáltatások díjait a nemzetek saját maguk alkotják meg ó, általában a piaci kereslet  és kínálat függvényében, évente egy alkalommal.

A fuvardíjat az indulási repülőtéren megállapított

  •  kilométer,
  •  súly,
  •  méret (meghirdetett fuvardíj az 1 kg /6dm3 terjedelmet meg nem haladó küldeményre    érvényes)
  •  érték
  •  csomagolás alapján kell megfizetni.

Különböző tarifák:

Általános tarifa :

  •  alaptarifa 0-45 kg
  •  mennyiségi engedmény 45 kg 100 kg 1000kg fölött az útvonaltól függően.

Egyedi díjtételek:  alapja a darabárú díjtétel

  •  meghatározott árú fajtákra vonatkozik, megadott tömeghatáron belül.
  •  alkalmazott súlyhatártól függően a kedvezmények az alapdíj 80%-át is elérhetik
  •  gyakorlatilag minden útvonalon létezik ilyen díjszabás

Osztálydíjszabási tarifa:

  •  olyan áruk amelyek különleges gondosságot igényelnek: értéktárgyak, bankjegyek, értékpapírok, élő állatok.
  •  olyan áruk melyek díjkedvezményben részesülnek: újságok, hetilapok, könyvek, folyóiratok, katalógusok.

Rakodási egységenkénti tarifa:

  • földön történő tartozódásának lerövidítése érdekében rakodási egységeket alkalmaznak, ami lehetővé teszi számunkra az azonos rendeltetési helyű küldemény összegyűjtését egyetlen légi szállítási egységbe.
  • különböző méretű és formájú gyűjtők léteznek amik a megrendelő rendelkezésére állnak.

Kormányzati tarifa:  kormányzat által meghatározott tarifa

Repülőgép – bérletszerződés:  csak ügynökséggel lehet repülőt béreltetni.

Minimális díjtétel: bármilyen kicsi a csomag, ezt mindenképpen meg kell fizetni