Emberi erőforrás menedzsment:

A menedzsment azon része, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.

Mit jelent a menedzsment?

Az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker tényezője.

Célja:
a szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy

  • segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában   
  • megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
  • hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
  • biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
  • közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
  • segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását   
  • a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
  • a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.

EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:

  •  emberi erőforrás stratégia,
  •  emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
  •  munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
  •  munkakör-értékelés,
  •  ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
  •  munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
  •  teljesítményértékelés,
  •  emberi erőforrás-fejlesztés,
  •  munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
  •  változásmenedzselés – kultúraváltás,
  •  kommunikáció,
  •  EE információs rendszer

STRATÉGIA: Egy olyan jövőkép, vízió, amivé a szervezet válni szeretne
A vállalati stratégia:„Ha nem tudom, hová akarok eljutni, akkor teljesen mindegy, hogy melyik vonatra szállok fel.”
Definíció: A vállalati stratégia egy olyan vállalati koncepció (konzisztens célrendszer), amelynek keretein belül előre meghatározzuk a vállalkozás/vállalat célkitűzéseit, és az ezek megvalósításához szükséges eszközöket és erőforrásokat.

A stratégiai tervezés lényege, hogy az intézményt, a célt olyanná alakítsa, ami megfelel a vele szemben támasztott igényeknek. A stratégiai tervezés a környezeti változások és lehetőségek összetevőinek vizsgálatán alapszik.

A stratégiai tervezés a jövőkép meghatározásával kezdődik és az alábbi tényezőket érinti:

  • küldetés, célok, célkitűzések kijelölése,
  • fő termékek, vagy szolgáltatások kijelölése,
  • piacok és vásárlók feltérképezése,
  • belső erőforrások felkutatása,

A stratégiai tervezés során milyen kérdéseket kell tisztázni?

  • Milyen módon kell céljainkat és célkitűzéseinket felülvizsgálni?
  • Milyen termékeket és szolgáltatásokat akarunk nyújtani?
  • Tudunk-e piacokat kialakítani?
  • Milyen mértékben állnak rendelkezésünkre a szükséges erőforrások?
  • Milyen környezet adta lehetőségeket kell kihasználnunk?
  • Milyen, a környezetből adódó veszélyekkel kell számolnunk?
  • Mennyi kockázattal jár mindez, és mennyire vagyunk készek kockázatot vállalni?

A stratégiai tervezés lépései:

  • tervezési folyamat kialakítása
  • környezet tanulmányozása és elemzése
  • mire vonatkozik a stratégiánk (jövőkép, elérendő célok, irányvonalak)
  • cselekvési tervek és források meghatározása, kiválasztása és bevezetése
  • értékelés, az addigiak vizsgálata, amennyiben szükséges változtatások
  • eredmények szétsugárzása

Módszerei:

  • •    PEST-analízis a makro környezet elemzésének módszere (politikai, gazdaságéi, társadalmi és technológiai)
  • •    Elemzési technikák, piackutatás
  • •    SWOT-analízis a közvetlen környezet és a belső környezet átfogó, jövőorientált elemzése (erős és gyenge pontok)

A folyamat
STRATÉGIA        >    TERVEK    >    AKCIÓ    >    EREDMÉNYE

A HUMÁN STRATÉGIA

A különböző funkcionális stratégiák egyike, amelynek legfontosabb célja egy munkaszervezetnél, hogy segítségével meghatározzuk az üzleti célokhoz szükséges mennyiségű, képzettségű, és összetételű munkaerőigényt, és ezt a munkaerőt a továbbiakban hatékonyan és humánusan alkalmazzuk.

Humán stratégia lehetséges tartalma
CÉL 

  • Magasabb szintű emberi szükségletek kielégítése, önmegvalósítás lehetősége
  • Humán erőforrások tőkeként kezelése, hatékony munkaerő-foglalkoztatás
  • Új piaci feltételeknek megfelelő vezetési menedzsment kifejlesztése
  • Humán költségek átstrukturálása a személyhez kötődő költségek irányába
  • Munkahelyteremtés a felszabaduló munkaerő számára, felkészítés új munka végzésére
  • Eredményes működéssel tulajdonosok érdekeinek szolgálata, biztos jövő a dolgozók számára

FELADAT  

  • Szervezeti struktúra elemzése
  • Munkaköri leírások pontosítása
  • Munkakör-értékelés
  • Jövedelemszint vizsgálat
  • Képzési, személyzetfejlesztési program készítése
  • Szociálpolitikai juttatások költségelemzése, gazdálkodás vizsgálata

FELTÉTEL   

  • Humán vezető kijelölése
  • Projekt-team kialakítása (5-6 fő)
  • Számítógépes háttér

RÁFORDÍTÁS   

  • Saját ráfordítás:      
  • Humán vezető
  • Team-tagok
  • Külső ráfordítás:     
  • Külső tanácsadó

ÜTEMTERV   

  • Kezdés:              
  • Befejezés:          

Az emberi erőforrás stratégia készítésének folyamata

Szervezeti stratégiai döntések --> Az EE stratégiai döntései ---> Munkaerő tervezés

A tervezés elkezdésekor 4 alaptényezőre kell figyelemmel lennünk:

  1. milyen távra készítjük a tervet? ( 3-5-10 év, rövid, vagy hosszú távú terv )
  2. milyen érvényességi körre készítjük?
  3. milyen adatokra és elemzésekre van szükségünk? (statisztikai, külső és belső elemzések )
  4. mennyire rugalmas a terv, mennyire tesz eleget a flexibilitás törvényeinek? (ha változnak a körülmények, változtatni lehet-e a tervet is?)

A stratégiai tervezéskor a következő elemeket kell meghatározni:

  • jövőkép (vision), annak a meghatározása, hogy a jövőben hová kívánunk eljutni
  • átfogó cél (mission), mi a szerepe, mi a küldetése, miért van rá szükség
  • alapvető célok (objectives), a funkcionális működésre vonatkozó célok
  • kulcsfontosságú területek (key result areas), hol és milyen változtatásokra van szükség, és ezen belül mi a rangsor?
  • irányvonalak (goals), mit kell elérnie a fejlesztések segítségével

A stratégiai tervezés a következő kulcslépésekből áll:

  • a tervezési folyamat kialakítása;
  • a környezet tanulmányozása és elemzése;
  • a stratégiai fókusz (mire vonatkozik a stratégiánk!) meghatározása, jövőkép, átfogó cél, elérendő célok, irányvonalak;
  • a stratégiák, cselekvési tervek és források meghatározása, kiválasztása és bevezetése;
  • monitorozás, értékelés, az addigiak vizsgálata, amennyiben szükséges változtatások;
  • az eredmények szétsugárzása.

Lényeges megjegyzés: a tervezés nem lineáris folyamat, hanem ismétlődő interaktív, felülről lefelé és alulról felfelé egyaránt kialakítható. A stratégiai tervezés a célok és feladatok folyamatos meghatározása, decentralizált részvételi formában.

A módszerek:

  • PEST-analízis a makro környezet elemzésének módszere (politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők)
  • Elemzési technikák piackutatás, mátrixok
  • SWOT-analízis a közvetlen környezet és a belső helyzet átfogó, jövőorientált elemzése (erős és gyenge pontok)