Információtartalom vázlata:

  • Milyen alapvető és egymással összefüggésben álló elemeket kell figyelembe venni, a fogyasztó elvárásainak kielégítéséhez?
  • Részletezze: milyen elemek segítik a vállalkozás termékeit / szolgáltatásait a versenyben való helytállásban?

    A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevő/felhasználó igényeinek kielégítése érdekében

    • elemzi a piacot,
    • meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat,
    • megismerteti azokat a fogyasztókkal,
    • kialakítja az árakat,
    • befolyásolja a vásárlókat. A marketing központi eleme a : FOGYASZTÓ

    A marketing-mix a vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja.  Jellemzője az un.               4P

    1. produkt =                2. price =             3.Place=             4.Promotion
    Termékmarketing            árpolitika            értékesítési              marketing
    utak                      politika

    1. Termékmarketing:

    •   feltárja az egyes termékek, szolgáltatások mögött létező szükségleteket,
    •   új fogyasztói igényeket fedezzen fel.

    Szakaszai:

    a) bevezetés: cél a termék elfogadtatása a vevőkkel,
    b)  növekedés: a piac már elfogadta a terméket, a nyereség gyorsan nő.
    - Marketingstratégia: intenzív reklámhadjárat, termékkorszerűsítés, az ár lassú csökkentése.
    c) érettség: árbevétel növekedése befejeződik, lassan telítődik a piac, csökkenthetők a költségek.
    - Marketingstratégia: új szolgáltatások bevezetése, árak csökkentése.
    d) hanyatlás időszaka: árbevétel, nyereség csökken.
    Marketingstratégia: maradék lehetőségek hasznosítása, minél kisebb áldozat árán a termék kivonása.
    Termékmarketing részei:
    a) márkanév- sok fogyasztó ragaszkodik az adott márkához.
    b) csomagolás  : funkciói: műszaki védelem, kezelhetőség,érdeklődés felkeltése
    c) címke- tájékoztatási funkció


    2.Price= árpolitika. Mi az ár: az áru (termék, szolgáltatás) pénzben kifejezett ellenértéke, azaz az a pénzmennyiség, amiért az áru megvehető ill. eladható

    Árpolitika célja:
    Kereslet befolyásolása                            Kínálat befolyásolása
    Kedvezőbb értékesítés                           kedvezőbb beszerzési
    előmozdítása                                        feltételek megteremtése                       

    A befolyásolás mértékének határt szab a piacon kialakuló erőviszonyok.

    A hatékony árpolitika kialakításakor:

  • tisztában kell lenni a piaci erőviszonyokkal,
  • jól kell ismerni a piaci szereplők ármagatartását (vevők, szállítók, versenytársak).
  • a költségeket,
  • a keresletet.

    3.Place=  értékesítési utak politikája
    Azon döntések összessége, amelyek a termékeknek a fogyasztókhoz ill. a felhasználókhoz való eljuttatását biztosítják és meghatározzák ennek útját és módszereit.
    Két alrendszere van:
    a) értékesítési csatorna –termék eladása
    b) fizikai elosztás- termék eljuttatása, fuvarozás, raktározás.
    Marketingcsatorna lehet:
    a) nulla csatornás( közvetlen)
    b) egy csatornás: termelő- kiskereskedő- fogyasztó
    c) két csatornás: termelő - nagykereskedő- kiskereskedő- fogyasztó
    d) több csatornás: termelő- nagykereskedő- közvetítő- kiskereskedő- fogyasztó.

    4. Promotion= marketing kommunikáció  PR tevékenység
    Funkciója: tájékoztatás, meggyőzés a termék értékéről.
    Elemei:
    reklám,
    vásárlásösztönzés,
    PR,
    személyes eladás.
    PR eszközök:
    hírek közzététele, sajtókapcsolatok ápolása,
    kiállítások, versenyek szervezése,
    tájékoztató anyagok megjelentetése a vállalkozásról, termékekről.
    A marketing-mix elemei egymással összefonódva fejtik ki hatásukat és segítik a vállalkozás versenyben maradását.