Emberi erőforrásnak nevezzük azt a munkavállalót, aki rendelkezik az emberi tőke valamennyi tulajdonságával és önállóan, szabad akaratából szabályozza cselekvéseit.
Akár szellemi, akár fizikai dolgozóra van szüksége a vállalkozásnak, mielőtt külső forrásból próbálnánk munkaerőhöz jutni, érdemes a vállalkozáson belül körülnézni, megnézni azt, hogy nem tudjuk-e a feladatkörök csoportosításával, az esetleges szabad kapacitások kihasználásával, átképzéssel, továbbképzéssel a feladatot megoldani.

Amikor a munkaerőpiacról próbáljuk a munkaerőt biztosítani, akkor munkaerőt toborzunk.

Belső forrás:

áthelyezés, kinevezés, rotáció, belső hirdetmény

Saját adatbankban való körülnézés:

A vállalkozások rendelkezhetnek saját adatbankkal. Az adatbankban azok a potenciális munkaerők szerepelnek, akik már jelentkeztek adott vállalkozásnál valamiféle munkára, de eddig még nem létesítettek a vállalkozással munkaviszonyt.

Külső forrás:

Hirdetés feladása, Állásbörzéken való megjelenés, Fejvadász cégek megkeresése Tájékozódni kell a Munkaügyi Központnál
Hirdetés feladása Az állás nyilvános meghirdetése a munkaerő-toborzás gyakori módja.

Az álláshirdetéseket közzé lehet tenni:

  • munkahely kapuján
  • tanfolyamokon
  • oktatási intézményekben
  • újságokban
  • interneten

Állásbörzéken való megjelenés

Ezek a börzék a szó fizikális értelmében piacnak tekinthetők, hiszen itt megjelennek a munkát kínáló vállalkozások és a megfelelő munkát kereső emberek. Ezeken a börzéken a vállalkozások standokat állítanak, ahol cégükről lehet tájékozódni, és személyesen el lehet beszélgetni a potenciális munkavállalókkal.

Fejvadász cégek megkeresése

A személyzeti tanácsadó irodák szélesebb körű és megalapozottabb munkaerő piaci ismeretekkel, kapcsolatokkal rendelkeznek, mint maguk a vállalkozások.

A munkaerő-toborzás módjai:

  • Saját adatbankban való körülnézés
  • Hirdetés feladása
  • Állásbörzéken való megjelenés
  • Fejvadász cégek megkeresése