1. A beszállító kiválasztása
- Számszerűsíthető és nem számszerűsíthető szempontok alapján történik, az ajánlatok beérkezését követően.
- Számszerűsíthető: ár, fizetési kondíciók, beszállító kapacitása
- Nem számszerűsíthető: minőség, szállítás időben történő teljesítése, speciális igények rugalmas kezelése
- Szállítóértékelési módszerek: súlyozott pontrendszer:
- Legfontosabb szempontok: ár, határidő betartása, minőség, pl. 40-30-30% arányban, a korábbi tapasztalatok alapján, súlyozás, átlagolás. Pontosság és ellenérzés szükséges a megfelelő beszállító kiválasztása
Szállítóértékelési módszerek
- A beszerzés egyik legfontosabb mozzanata!
- Összetett feladat
A jó szállító esetében:
- az ár megfelelő
- a szállítás pontos
- megbízhatóság
- minőség
- pontos információáramlás
- jó háttérszolgáltatás – járműpark, kapcsolatok stb.
Hagyományos módszerek:
- kategorikus eljárás
- súlyozott pontrendszer
Költségalapú módszerek:
- költségarányú módszer
- tulajdonlás teljes költsége
I. Kategorikus eljárás
- A beszerzés előre meghatározott szempontrendszer alapján értékeli a szállító teljesítményét.
- A szempontokhoz, kategóriákhoz értékeket rendel, skálát.
- A minőségbiztosítási és termelési részlegeket gyakran bevonják az értékelésbe.
- Előnye: egyszerű, nem költséges, nem igényel nagy adatbázist.
- Hátránya: szubjektív véleményt tükrözhet, nem számszerűsített adatok, rutinszerűség.
II. Súlyozott pontrendszer
- A tényezőket úgy hasonlítják össze, hogy számszerűen kifejezik azokat.
- Meghatározzák az értékelési szempontokat, melyekhez súlyokat rendelnek.
Példa. A és B szállítók összehasonlítása. Szempontok: minőség, szállítás pontossága, ár. Súlyok: 35-40-25%.
Mérhetőség:
Minőség szempontjából, az összes beszállításból hány hibátlan termék: hibátlan termék/ összes beszállítás.
Pontosság szempontjából, az összes szállításból hány volt pontos: pontos szállítás/összes szállítás.
Ár szempontjából: legalacsonyabb ár/ tényleges ár.
A és B beszállítók: 20-20 szállítás
- A: 18db pontos szállítás, B: 16 db pontos szállítás.
- A: 19db hibátlan termék, B: 18db hibátlan termék
- A: 6ft/db, B: 5ft/db
Teljesítmények:
A: 0,35 * 19/20 + 0,40 * 18/20 + 0,25 * 5/6 = 90%
B: 0,35 * 18/20 + 0,40 * 16/20 + 0,25 * 5/5 = 88,5%
- Nagyon hasonló eredményeknél más szemopontokat is be kell vonni az értékelésbe.
- Előny: a szubjektív elemeket minimalizálja és nem lényegesen költségesebb mint a kategorikus eljárás.
III. Költségarányok módszere
- A vásárolt termékhez kapcsolódó költségeket a termék teljes árának arányában fejezi ki és vizsgálja.
- Befolyásoló tényezők: minőség költségei, szállítás, raktározás, ár – költségelemek.
- Pl. beszerzési ár + minőség költségei + szállítási költség = arányszámok képzése.
- A és B beszállítók.
- Ár: A-nál 5000Ft/db, B-nél 5100Ft/db
- Minőség/költség arány: A-nál 3%, B-nél 1%
- Szállítás/ költség arány: A-nál 2%, B-nél 2%
Teljesítmények:
A: 5000 + 0,03 * 5000 + 0,02 * 5000 = 5250 Ft
B: 5100 + 0,01 * 5100 + 0,02 * 5100 = 5253 Ft
- Nagy adatbázist igényel, időigényes, ezért kevésbé használatos. Előnye a számszerűsítés, összehasonlíthatóság.
Vevő-szállító kapcsolatok
- Két megközelítés:
1. Versenyeztető kapcsolat: - A vállalat az ár alapján dönt a beszállítókról, versenyeztetés, a vállalat uralmi viszonyban, a mai magyar piaci viszonyokra jellemző, a beszállító ellenfél.
2. Együttműködő kapcsolat: - A vállalat versenyképességét kívánja javítani, cél, kevés beszállító, hosszútávó kapcsolatok, kölcsönös előnyökre alapozva – stratégiai partnerkapcsolatok kialakítása.
|
Együttműködés |
Versenyeztetés |
Kapcsolat jellege |
A beszállító partner; bizalom; információ átadás; közös problémamegoldás |
A beszállító ellenfél, a vállalat uralmi viszonyban, bizalomhiány, elzárkózás |
Szállítók száma |
1 vagy kevés |
Sok |
Kapcsolat hossza |
Közép-és hosszútáv |
Rövidtáv/ egyszeri alkalom |
Szerződés |
Rugalmas, keretszerződések év elején, melyek irányadóak az évre |
Merev, szigorú, szabályozott, minden részletre kiterjedő |
Közös tevékenység |
Van, jelentős |
nincs |
Tevékenység, termelés |
Lehet összekapcsolt, integrált |
Elkülönül |
Rendelés |
Gyakori, kis tételek is |
Alkalomszerű |
Tárgyalási stratégia |
Mindkét fél számára előnyös stratégia |
Győztes-vesztes stratégia |
Szállító kiválasztása |
Tárgyalás által |
Versenyeztetés, ár alapjá |