Információtartalom vázlata:

  • Kommunikáció fogalma, jelentősége, sajátosságai a marketingben
  • Marketingkommunikáció fogalma, elemei, eszközei
    • Személyes eladás
    • Reklám
    • Vásárlásösztönzés
    • PR

Marketing kommunikáció szerepe:

Ha egy új termék vagy szolgáltatás kerül a piacra, a termelőnek hírt kell adnia a fogyasztónak az új termékről. Ezért különböző csatornákat keres, hogy kommunikálhasson a fogyasztóval és informálhassa őt a termékéről, beszerzési lehetőségéről, tulajdonságairól, a termékkel kapcsolatos szolgáltatásokról.

A marketingkommunikáció: mindazon piacbefolyásoló eszközök gyűjtőneve, ahol a fogyasztó befolyásolása a kommunikáción keresztül történik.

A marketingkommunikáció feladata, hogy:

  • egy terméket, szolgáltatást, márkát, vagy vállalatot népszerűsítsen a fogyasztók körében
  • felkeltse a fogyasztók figyelmét
  • és vásárlásra ösztönözze a fogyasztókat.

Marketingkommunikáció fogalma és eszközei:

Mindazon piacbefolyásoló eszközök összességét, ahol a befolyásolás a kommunikáción keresztül történik, marketingkommunikációnak nevezzük.

Feladata:

  • egy termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése, egy márka, vagy vállalat megismertetése
  • a fogyasztó figyelmének felkeltése
  • vásárlásra ösztönzés

Eszközeit 4P-nek nevezzük. Ezek a következők:

  • Reklám
  • Személyes eladás
  • Eladás ösztönzés
  • Közönségkapcsolatok (PR)

Személyes eladás: (Personal Selling = PS)

Lényege: a cég képviselője (eladó, ügynök, stb) közvetlen kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) során kísérli meg vásárlásra bírni a fogyasztót.

Jellemzői:

  • a fogyasztóból kiváltott reakciókra az eladó gyorsan tud reagálni
  • a fogyasztókról primer információkat biztosít
  • eszközigénye kicsi (eladó és a termék)
  • a meggyőzés eredményessége azonnal mérhető
  • drága, az egységnyi eladott termékre jutó költség magas
  • jól képzett szakember szükséges a lebonyolításához
  • időigényes a célcsoport elérése
  • a rendszer kiépítése nehézkes

Közönségkapcsolatok:

Az elsődlegesen nem eladási célokat szolgáló vállalati üzeneteket PR ( közönségkapcsolatok ) néven foglaljuk össze.
A PR: a vállalat vezetése által koordinált tevékenység, melynek célja, hogy a vállalat termékei iránt bizalmat keltsen, és azt fenntartsa.

Belső PR

Feladatai:

  • szervezet / vállalat iránti bizalom kiépítése
  • környezet támogatásának megnyerése
  • környezet együttműködési készségének fejlesztése

A vállalat vezetőinek a vállalat dolgozóival, tagjaival, tulajdonosaival fenntartott kommunikációs tevékenysége.

Alanyai:

  • dolgozók
  • tulajdonosok
  • tanácsadók, stb.

Feladata:

  • jó vállalati légkör teremtése
  • bizalom építése a szervezet és tagjai között

Célja: a dolgozó fontosnak érezze a vállalat céljait. Ezért a dolgozót tájékoztatni kell arról, hogy:

  • honnan hová tart a vállalat
  • most hol tart a célok megvalósításában
  • a dolgozónak mivel kell hozzájárulnia a célok eléréséhez

Eszközei:

  • megbeszélések
  • tanácskozások
  • vállalati rendezvények
  • hirdető táblák
  • belső újság
  • Internet

Külső PR:

A szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége, mely segíti a vállalat társadalmi elismerését, bizalom kialakítását.

Eszközei:

  • Személyes kommunikációs eszközök:
    • személyes eladás
    • levelek
  • Csoportos kommunikációs eszközök:
    • kiállítás
    • konferencia
    • nyomtatványok
  • Tömegkommunikációs eszközök:
    • TV
    • Rádió
    • Sajtó
    • Vásárok

Funkciói:

  • meg kell találni azokat a szereplőket, akik a vállalatról alkotott képet pozitívan befolyásolják
  • meg kell győzni őket, hogy hajtsák ezt végre.

Eladás ösztönzés:

Mindaz a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, PR és a személyes eladás témakörébe.

Tág értelemben: minden marketingtevékenység, amely arra irányul, hogy több terméket és szolgáltatást értékesíthessen a vállalat.

Szűk értelemben: erőteljesebben irányul azokra a fogyasztókra, akik valamilyen szempontból közelebb állnak a vásárláshoz, mint az általános nagyközönség.

Eszközei:

  • Versenyek szervezése:
    bizonyos termék vásárlása esetén a vásárló sorsoláson vesz részt, melyen utazást, autót, stb. nyerhet.
  • Ingyenes minták:
    próbavásárlást helyettesítenek, és a fogyasztót rábírhatják a vásárlásra. Ez nemcsak a fogyasztók részére lehet vonzó, hanem a partnerügynökök részére is.
  • Kuponok:
    a terméken, hirdetésben, újságban elhelyezett szelvények, melyet a fogyasztó felhasználhat a termék vásárlásánál. Azok számára kedvező, akik érzékenyek az árváltozásra, árengedményre.

Közvetlen marketing:
a vevőhöz személy szerint szóló és mérhető, közvetlen választ váró eszközök alkalmazása.

Reklám:

Az eladótól a vevő felé irányuló információ - kibocsátás, annak érdekében, hogy a vásárló attitűdjét és magatartását befolyásolják.

Célja:

  • a vállalat üzleti forgalmának elősegítése
  • a vállalat piaci bevezetése
  • vállalati tevékenység bővítésének ismertté tétele
  • a termék piaci bevezetése
  • a termék piaci pozíciójának megerősítése
  • a termék piaci hanyatlásának késleltetése
  • a versenytársak tevékenységére választ adjunk.