Információtartalom vázlata:
- Kommunikáció fogalma, jelentősége, sajátosságai a marketingben
- Marketingkommunikáció fogalma, elemei, eszközei
- Személyes eladás
- Reklám
- Vásárlásösztönzés
- PR
Marketing kommunikáció szerepe:
Ha egy új termék vagy szolgáltatás kerül a piacra, a termelőnek hírt kell adnia a fogyasztónak az új termékről. Ezért különböző csatornákat keres, hogy kommunikálhasson a fogyasztóval és informálhassa őt a termékéről, beszerzési lehetőségéről, tulajdonságairól, a termékkel kapcsolatos szolgáltatásokról.
A marketingkommunikáció: mindazon piacbefolyásoló eszközök gyűjtőneve, ahol a fogyasztó befolyásolása a kommunikáción keresztül történik.
A marketingkommunikáció feladata, hogy:
- egy terméket, szolgáltatást, márkát, vagy vállalatot népszerűsítsen a fogyasztók körében
- felkeltse a fogyasztók figyelmét
- és vásárlásra ösztönözze a fogyasztókat.
Marketingkommunikáció fogalma és eszközei:
Mindazon piacbefolyásoló eszközök összességét, ahol a befolyásolás a kommunikáción keresztül történik, marketingkommunikációnak nevezzük.
Feladata:
- egy termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése, egy márka, vagy vállalat megismertetése
- a fogyasztó figyelmének felkeltése
- vásárlásra ösztönzés
Eszközeit 4P-nek nevezzük. Ezek a következők:
- Reklám
- Személyes eladás
- Eladás ösztönzés
- Közönségkapcsolatok (PR)
Személyes eladás: (Personal Selling = PS)
Lényege: a cég képviselője (eladó, ügynök, stb) közvetlen kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) során kísérli meg vásárlásra bírni a fogyasztót.
Jellemzői:
- a fogyasztóból kiváltott reakciókra az eladó gyorsan tud reagálni
- a fogyasztókról primer információkat biztosít
- eszközigénye kicsi (eladó és a termék)
- a meggyőzés eredményessége azonnal mérhető
- drága, az egységnyi eladott termékre jutó költség magas
- jól képzett szakember szükséges a lebonyolításához
- időigényes a célcsoport elérése
- a rendszer kiépítése nehézkes
Közönségkapcsolatok:
Az elsődlegesen nem eladási célokat szolgáló vállalati üzeneteket PR ( közönségkapcsolatok ) néven foglaljuk össze.
A PR: a vállalat vezetése által koordinált tevékenység, melynek célja, hogy a vállalat termékei iránt bizalmat keltsen, és azt fenntartsa.
Belső PR
Feladatai:
- szervezet / vállalat iránti bizalom kiépítése
- környezet támogatásának megnyerése
- környezet együttműködési készségének fejlesztése
A vállalat vezetőinek a vállalat dolgozóival, tagjaival, tulajdonosaival fenntartott kommunikációs tevékenysége.
Alanyai:
- dolgozók
- tulajdonosok
- tanácsadók, stb.
Feladata:
- jó vállalati légkör teremtése
- bizalom építése a szervezet és tagjai között
Célja: a dolgozó fontosnak érezze a vállalat céljait. Ezért a dolgozót tájékoztatni kell arról, hogy:
- honnan hová tart a vállalat
- most hol tart a célok megvalósításában
- a dolgozónak mivel kell hozzájárulnia a célok eléréséhez
Eszközei:
- megbeszélések
- tanácskozások
- vállalati rendezvények
- hirdető táblák
- belső újság
- Internet
Külső PR:
A szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége, mely segíti a vállalat társadalmi elismerését, bizalom kialakítását.
Eszközei:
- Személyes kommunikációs eszközök:
- személyes eladás
- levelek
- Csoportos kommunikációs eszközök:
- kiállítás
- konferencia
- nyomtatványok
- Tömegkommunikációs eszközök:
- TV
- Rádió
- Sajtó
- Vásárok
Funkciói:
- meg kell találni azokat a szereplőket, akik a vállalatról alkotott képet pozitívan befolyásolják
- meg kell győzni őket, hogy hajtsák ezt végre.
Eladás ösztönzés:
Mindaz a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, PR és a személyes eladás témakörébe.
Tág értelemben: minden marketingtevékenység, amely arra irányul, hogy több terméket és szolgáltatást értékesíthessen a vállalat.
Szűk értelemben: erőteljesebben irányul azokra a fogyasztókra, akik valamilyen szempontból közelebb állnak a vásárláshoz, mint az általános nagyközönség.
Eszközei:
- Versenyek szervezése:
bizonyos termék vásárlása esetén a vásárló sorsoláson vesz részt, melyen utazást, autót, stb. nyerhet. - Ingyenes minták:
próbavásárlást helyettesítenek, és a fogyasztót rábírhatják a vásárlásra. Ez nemcsak a fogyasztók részére lehet vonzó, hanem a partnerügynökök részére is. - Kuponok:
a terméken, hirdetésben, újságban elhelyezett szelvények, melyet a fogyasztó felhasználhat a termék vásárlásánál. Azok számára kedvező, akik érzékenyek az árváltozásra, árengedményre.
Közvetlen marketing:
a vevőhöz személy szerint szóló és mérhető, közvetlen választ váró eszközök alkalmazása.
Reklám:
Az eladótól a vevő felé irányuló információ - kibocsátás, annak érdekében, hogy a vásárló attitűdjét és magatartását befolyásolják.
Célja:
- a vállalat üzleti forgalmának elősegítése
- a vállalat piaci bevezetése
- vállalati tevékenység bővítésének ismertté tétele
- a termék piaci bevezetése
- a termék piaci pozíciójának megerősítése
- a termék piaci hanyatlásának késleltetése
- a versenytársak tevékenységére választ adjunk.