Információtartalom vázlata:

  • A termék fogalma, csoportosítása, funkciói
  • Vállalati termékpolitika
    • A piaci életgörbe szakaszai
    • Termékfejlesztés döntései (márkapolitika, csomagolás és design, stb.)

Termék fogalma, csoportosítása, funkciói

Termék fogalma:

Mindazon dolog, anyagi javak, szolgáltatások, szellemi termékek, melyek szükségletet elégítenek ki.

Termékek csoportosítása:

  • Fogyasztási cikkek: végső fogyasztásra szánt termékek
    • Napi tömegcikkek:
      • rendszeresen és rutinszerűen vásárolják őket
      • értékük általában alacsony
      • kevés időt, és energiát fordítunk a megvásárlásukra
      • általában a fogyasztó a már megszokott terméket választja
      • pl: élelmiszer, tisztálkodó szer
    • Szakcikkek:
      • vevő hosszabb ideig fontolgatja a vásárlást
      • ritkán vásároljuk
      • magas értékűek
      • a vásárlást információ gyűjtés előzi meg
      • pl: bútorok, műszaki termékek, stb.
    • Luxuscikkek:
      • a fogyasztók jelentős erőfeszítéseket hajlandóak tenni értük
      • a döntéselőkészítési fázis itt a leghosszabb
      • értékük nagyon magas
      • a fogyasztó vásárláskor különleges bánásmódot igényel
      • Pl: luxusautó, ékszerek, régiségek
    • Impulzuscikkek:
      • olyan termékek, melyeket különösebb megfontolás nélkül veszünk meg
      • általában kisebb értékűek
      • alkalmasak a gyors vágykeltésre
      • általában árengedmény kapcsolódik hozzájuk, vagy speciális kihelyezésre szorulnak ( pénztár, polcvég, stb)
    • Szükségcikkek:
      • valamilyen külső vagy belső kényszerből vásároljuk meg őket (pl: felhőszakadás-esernyő)
      • nagy területe az enni- és innivaló (büfék)
      • az ár csak másodlagos, mert kényszerből vásároljuk ezeket a cikkeket
    • Nem keresett termékek:
      • olyan termékek, melyek vásárlására a fogyasztó nem magától gondol
      • értékesítésük ügynökök révén, teleshopban, stb.történik
      • pl: biztosítások
  • Termelőeszközök: velük újabb termék vagy szolgáltatás állítható elő
    • nyersanyagok, alapanyagok: termelés során teljesen átalakulnak, beépülnek az új termékbe
    • félkésztermékek, alkatrészek: már egy termelési fázison túljutott termékek, beépülnek az új termékbe
    • befektetett eszközök: olyan tárgyi eszközök, amelyet a vállalat egy éven túl használ
    • folyóeszközök: ezek rövid időn belül megtérülnek Pl.: csomagolóanyag, nyomtatvány
  • Szolgáltatások: cselekvések, teljesítmények, amelyet az egyik fél nyújt a másiknak. Nem tárgyiasult termékek.
    • kommunális szolgáltatások: villany, gáz, víz, stb.
    • vendéglátás: szálloda, étterem, stb.
    • utazás, szállítás
    • pénzügyek, biztosítások
    • jogi, gazdasági szolgáltatások
    • szórakozás, művelődés, sport.

Termék funkciói:

  • Generikus funkció:
    azok az alaptulajdonságok, melyek nélkül a termék nem lenne képes az igényt kielégíteni. Pl: mosópor- felhasználásával kitisztíthassuk a ruhákat
  • Elvárt funkció:
    a termék olyan másodlagos (plusz) funkciói, amelyek kibővítik a termék alaptulajdonságait. PL: legyen olyan a csomagolása, hogy  könnyen haza tudjuk vinni
  • Kiterjesztett funkció:
    olyan tulajdonság, ami által a termék a versenytárs temékénél szebb, jobb, eladhatóbb lesz. Pl: mosópor színvédő adaléka
  • Potenciális többlet:
    olyan funkciók, amik a jövőbeni sikert szolgálják.

A piaci életgörbe szakaszai

Termékéletgörbe: a termék értékesítésének mennyiségét az idő függvényében leíró görbe.

Szakaszai:

  • Bevezetés
    • innovátorok - újítók vásárolják    '
    • a forgalom alacsony
    • a marketingköltségek magasak
    • a nyereség alacsony, akár veszteség is lehet • kevés versenytárs van a piacon
    • kevés értékesítési út van
    • értékesítési stratégia a próbavásárláson alapul
    • a forgalom növeléséhez bevezető reklámkampányra van szükség
    • reklámérv: lehet például presztízs
    • kevés kapcsolódó szolgáltatás van
    • a marketingstratégia célja: Betörés a piacra
  • Növekedés
    • korai elfogadók vásárolják
    • a forgalom emelkedik
    • magasak a marketingköltségek
    • a profit emelkedik
    • az árak emelkedhetnek, arra alapozva, hogy ha eddig a vevő megvette a terméket és elégedett volt, úgy azután a magasabb áron is megveszi
    • ha sok a versenytárs ebben a szakaszban az árak csökkenhetnek is, hogy a vállalat növelje piaci részesedését
    • növekszik a versenytársak száma
    • az értékesítési utak szelektívek
    • az értékesítési stratégia márkatulajdonságon alapul
    • a reklám a tulajdonságokra összpontosít
    • a saját reklám mellé belép a szájreklám és a versenytárs reklámja
    • sok kapcsolódó szolgáltatás van hozzá
    • marketingstratégia célja: Piacbővítés
  • Érettség
    • a korai többség
    • a forgalom tovább emelkedik
    • mérsékeltek a marketingköltségek 
    • a nyereség eléri a maximumot
    • tömegpiac
    • kevesebb versenytárs, de azok nagyok
    • az értékesítési stratégia alapja a márkaérték
    • szélesek az értékesítési utak
    • az ár a legfőbb reklámérv
    • mérsékelt számú szolgáltatás
    • A marketingstratégia célja: piacmegtartás
  • Hanyatlás:
    • a lemaradók vásárolják
    • a forgalom csökken
    • mérsékeltek a marketingköltségek
    • a profit csökken
    • csökkenő számú versenytárs
    • szelektív értékesítési utak
    • az értékesítési stratégia alapja a megbízhatóság
    • kevés számú szolgáltatás
    • a marketingstratégia célja: Termék piacról való kivonása az új termék egyide¬jű bevezetéséve A készleteket árengedményes akciókkal fel kell számolni, alkat¬rész-utánpótlásról és szervizről gondoskodni kell.

Termékfejlesztés döntései

Termékfejlesztés: az új ötletek keresésétől a termékek piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége.

Fajtái:

  • kezdeményező fejlesztés:
    ha a vállalat új, a piacon eddig ismeretlen terméket hoz létre
  • követő fejlesztés:
    a vállalat olyan termék gyártását kezdi el, amely a piacon már ismert, de eddig még nem gyártotta
  • termékmódosítás:
    a termék működési elvei nem változnak, de valamilyen többletfunkcióval rendelkezik
  • termékvariáció:
    a vállalat különböző vevőcsoportok számára a termékek különböző változatait fejleszti ki.

Csomagolás: a termék, illetve az elosztási csatorna függvénye, hogy milyen csomagolást választunk, a csomagolást a termékkel egyidőben kell megtervezni. Funkciói:

  • áru biztonságos tárolása
  • áru védelme
  • információ közlése
  • kifejezi az áru jellegét
  • segíti a tájékozódást sok gyártó azonos termékei között
  • vágyat ébreszt a fogyasztóban
  • tartalmazza a termék rendeltetését, használatát

Márkapolitika:
egyedi termékek fejlesztésénél nagy gondot kell fordítani rá.

Márka:
megkülönböztető megjelölés, amely arra utal, hogy a  márkázott termék a többieket lényegesen meghaladó tulajdonságokkal rendelkezik. Lehet rajz, jel, betű, célja, hogy a termék a konkurrencia termékétől jól megkülönböztethető legyen.

Márkafejlesztés során figyelni kell arra, hogy:

  • az ár összhangban legyen a márka minőségével
  • a termék megjelenítése tükrözze az azonos termékcsaládba tartozó áruk közös márkajellegzetességét

A márkapolitika célja a márkahűség kialakítása.

Design:

  • felhívja a fogyasztó figyelmét a termékre
  • segíti a termék megkülönböztetését
  • fokozza a termék értékesíthetőségét