Információtartalom vázlata:
- A termék fogalma, csoportosítása, funkciói
- Vállalati termékpolitika
- A piaci életgörbe szakaszai
- Termékfejlesztés döntései (márkapolitika, csomagolás és design, stb.)
Termék fogalma, csoportosítása, funkciói
Termék fogalma:
Mindazon dolog, anyagi javak, szolgáltatások, szellemi termékek, melyek szükségletet elégítenek ki.
Termékek csoportosítása:
- Fogyasztási cikkek: végső fogyasztásra szánt termékek
- Napi tömegcikkek:
- rendszeresen és rutinszerűen vásárolják őket
- értékük általában alacsony
- kevés időt, és energiát fordítunk a megvásárlásukra
- általában a fogyasztó a már megszokott terméket választja
- pl: élelmiszer, tisztálkodó szer
- Szakcikkek:
- vevő hosszabb ideig fontolgatja a vásárlást
- ritkán vásároljuk
- magas értékűek
- a vásárlást információ gyűjtés előzi meg
- pl: bútorok, műszaki termékek, stb.
- Luxuscikkek:
- a fogyasztók jelentős erőfeszítéseket hajlandóak tenni értük
- a döntéselőkészítési fázis itt a leghosszabb
- értékük nagyon magas
- a fogyasztó vásárláskor különleges bánásmódot igényel
- Pl: luxusautó, ékszerek, régiségek
- Impulzuscikkek:
- olyan termékek, melyeket különösebb megfontolás nélkül veszünk meg
- általában kisebb értékűek
- alkalmasak a gyors vágykeltésre
- általában árengedmény kapcsolódik hozzájuk, vagy speciális kihelyezésre szorulnak ( pénztár, polcvég, stb)
- Szükségcikkek:
- valamilyen külső vagy belső kényszerből vásároljuk meg őket (pl: felhőszakadás-esernyő)
- nagy területe az enni- és innivaló (büfék)
- az ár csak másodlagos, mert kényszerből vásároljuk ezeket a cikkeket
- Nem keresett termékek:
- olyan termékek, melyek vásárlására a fogyasztó nem magától gondol
- értékesítésük ügynökök révén, teleshopban, stb.történik
- pl: biztosítások
- Napi tömegcikkek:
- Termelőeszközök: velük újabb termék vagy szolgáltatás állítható elő
- nyersanyagok, alapanyagok: termelés során teljesen átalakulnak, beépülnek az új termékbe
- félkésztermékek, alkatrészek: már egy termelési fázison túljutott termékek, beépülnek az új termékbe
- befektetett eszközök: olyan tárgyi eszközök, amelyet a vállalat egy éven túl használ
- folyóeszközök: ezek rövid időn belül megtérülnek Pl.: csomagolóanyag, nyomtatvány
- Szolgáltatások: cselekvések, teljesítmények, amelyet az egyik fél nyújt a másiknak. Nem tárgyiasult termékek.
- kommunális szolgáltatások: villany, gáz, víz, stb.
- vendéglátás: szálloda, étterem, stb.
- utazás, szállítás
- pénzügyek, biztosítások
- jogi, gazdasági szolgáltatások
- szórakozás, művelődés, sport.
Termék funkciói:
- Generikus funkció:
azok az alaptulajdonságok, melyek nélkül a termék nem lenne képes az igényt kielégíteni. Pl: mosópor- felhasználásával kitisztíthassuk a ruhákat - Elvárt funkció:
a termék olyan másodlagos (plusz) funkciói, amelyek kibővítik a termék alaptulajdonságait. PL: legyen olyan a csomagolása, hogy könnyen haza tudjuk vinni - Kiterjesztett funkció:
olyan tulajdonság, ami által a termék a versenytárs temékénél szebb, jobb, eladhatóbb lesz. Pl: mosópor színvédő adaléka - Potenciális többlet:
olyan funkciók, amik a jövőbeni sikert szolgálják.
A piaci életgörbe szakaszai
Termékéletgörbe: a termék értékesítésének mennyiségét az idő függvényében leíró görbe.
Szakaszai:
- Bevezetés
- innovátorok - újítók vásárolják '
- a forgalom alacsony
- a marketingköltségek magasak
- a nyereség alacsony, akár veszteség is lehet • kevés versenytárs van a piacon
- kevés értékesítési út van
- értékesítési stratégia a próbavásárláson alapul
- a forgalom növeléséhez bevezető reklámkampányra van szükség
- reklámérv: lehet például presztízs
- kevés kapcsolódó szolgáltatás van
- a marketingstratégia célja: Betörés a piacra
- Növekedés
- korai elfogadók vásárolják
- a forgalom emelkedik
- magasak a marketingköltségek
- a profit emelkedik
- az árak emelkedhetnek, arra alapozva, hogy ha eddig a vevő megvette a terméket és elégedett volt, úgy azután a magasabb áron is megveszi
- ha sok a versenytárs ebben a szakaszban az árak csökkenhetnek is, hogy a vállalat növelje piaci részesedését
- növekszik a versenytársak száma
- az értékesítési utak szelektívek
- az értékesítési stratégia márkatulajdonságon alapul
- a reklám a tulajdonságokra összpontosít
- a saját reklám mellé belép a szájreklám és a versenytárs reklámja
- sok kapcsolódó szolgáltatás van hozzá
- marketingstratégia célja: Piacbővítés
- Érettség
- a korai többség
- a forgalom tovább emelkedik
- mérsékeltek a marketingköltségek
- a nyereség eléri a maximumot
- tömegpiac
- kevesebb versenytárs, de azok nagyok
- az értékesítési stratégia alapja a márkaérték
- szélesek az értékesítési utak
- az ár a legfőbb reklámérv
- mérsékelt számú szolgáltatás
- A marketingstratégia célja: piacmegtartás
- Hanyatlás:
- a lemaradók vásárolják
- a forgalom csökken
- mérsékeltek a marketingköltségek
- a profit csökken
- csökkenő számú versenytárs
- szelektív értékesítési utak
- az értékesítési stratégia alapja a megbízhatóság
- kevés számú szolgáltatás
- a marketingstratégia célja: Termék piacról való kivonása az új termék egyide¬jű bevezetéséve A készleteket árengedményes akciókkal fel kell számolni, alkat¬rész-utánpótlásról és szervizről gondoskodni kell.
Termékfejlesztés döntései
Termékfejlesztés: az új ötletek keresésétől a termékek piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége.
Fajtái:
- kezdeményező fejlesztés:
ha a vállalat új, a piacon eddig ismeretlen terméket hoz létre - követő fejlesztés:
a vállalat olyan termék gyártását kezdi el, amely a piacon már ismert, de eddig még nem gyártotta - termékmódosítás:
a termék működési elvei nem változnak, de valamilyen többletfunkcióval rendelkezik - termékvariáció:
a vállalat különböző vevőcsoportok számára a termékek különböző változatait fejleszti ki.
Csomagolás: a termék, illetve az elosztási csatorna függvénye, hogy milyen csomagolást választunk, a csomagolást a termékkel egyidőben kell megtervezni. Funkciói:
- áru biztonságos tárolása
- áru védelme
- információ közlése
- kifejezi az áru jellegét
- segíti a tájékozódást sok gyártó azonos termékei között
- vágyat ébreszt a fogyasztóban
- tartalmazza a termék rendeltetését, használatát
Márkapolitika:
egyedi termékek fejlesztésénél nagy gondot kell fordítani rá.
Márka:
megkülönböztető megjelölés, amely arra utal, hogy a márkázott termék a többieket lényegesen meghaladó tulajdonságokkal rendelkezik. Lehet rajz, jel, betű, célja, hogy a termék a konkurrencia termékétől jól megkülönböztethető legyen.
Márkafejlesztés során figyelni kell arra, hogy:
- az ár összhangban legyen a márka minőségével
- a termék megjelenítése tükrözze az azonos termékcsaládba tartozó áruk közös márkajellegzetességét
A márkapolitika célja a márkahűség kialakítása.
Design:
- felhívja a fogyasztó figyelmét a termékre
- segíti a termék megkülönböztetését
- fokozza a termék értékesíthetőségét