13. Egy csomagküldő katalógus-áruház új beszállítót keres, mivel az eddigi szállítójával szemben kifogások merültek fel (nem szerződésszerű teljesítése miatt), de a terméket a vásárlóik kedvelik. Milyen lépéseket kell tennie a vállalkozásnak, hogy a legme
Információtartalom vázlata:
A szervezeti piacok típusai, jellemzőik
A szervezeti vásárlás döntési folyamata
A szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők
Marketingkutatás lényege, folyamata
Információk forrásai
Szervezeti vásárlás: azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak a megvételével foglalkozik, melyek a szervezet tevékenysége során szükségesek.
Szervezeti vásárló: olyan piaci szereplő, aki egy formális szervezet részére végez beszerzést.
Szervezeti piacok típusai:
Felhasználói piac (ipari piac): Szereplői magukba foglalják a mezőgazdaságot, feldolgozóipart, szállítást, pénzügyi szférát, szolgáltatásokat. Terméket, szolgáltatást állítanak elő és értékesítenek a többi piaci szereplő számára.
Viszonteladói piac: Szereplői nagy és kiskereskedők, akiknek célja a termék megvásárlása majd továbbértékesítése.
Kormányzati piac: Szereplői kormányzati szervek, helyi önkormányzatok, hivatalok, minisztériumok, akiknek vásárlási lehetőségeit az állami költségvetési keret szabályozza.
Nem profit-orientált szervezetek: Sportegyesületek, alapítványok, közhasznú társaságok, társadalmi szervek, politikai pártok, stb.
Szervezeti piacok jellemzői:
kevesebb, nagyobb méretű vevő, mint a fogyasztói piacon
szervezeti vevők földrajzilag jól körülhatárolható területen találhatóak Pl.: államigazgatási szervek Budapesten
áruk többsége nagy, egyedi értékű termék pl.: autópálya, csatornaépítés
nem hatnak a keresletre az árváltozások, az eladók a fogyasztóra hárítják
ingadozó a kereslet
szoros az eladó és vevő közti kapcsolat
közvetlen beszerzés: termék útja lerövidül, a vevők gyakran a gyártótól vásárolnak
szakszerű vásárlás: eladást szakemberek bonyolítják személyes eladás formájában
ésszerű vásárlás: a vevőket a minőség és ár aránya, kapcsolódó szolgáltatások, fizetési feltételek érdeklik.
származékos kereslet: szervezeti piac termékei iránti kereslet az előállított termékek keresletétől függ.
Gazdasági: infláció, munkanélküliség, pénzügyi források
Politikai
Jogi
Földrajzi
Technológiai
Szervezetből:
Bizonytalanság elkerülésére való törekvés
Szervezetben uralkodó viszonyrendszerek
Vásárlási döntéshozatal módja
Munkacsoportból:
Beszerzési döntések meghozatalának módja
Beszerzési központ
Egyéni hatások:
Kockázatokkal szembeni beállítottság
Információszelektálás eltérősége
Egyénenként eltérő döntési kritériumrendszer
Szervezeti vásárlás döntési folyamata:
Felmerül valamilyen probléma, ami a beszerzést szükségessé teszi (elromlott, elavult termelősorok)
Meghatározzák a szükséges eszközök jellemzőit, mennyiségét, az a részleg tesz javaslatot, ahol a probléma felmerült
Beszerzési forrásokat kell keresni, beszállítókat kell feltérképezni
Ajánlatot kérünk a beszállítóktól
Értékeljük az ajánlatokat, fő szempontok: minőség, mennyiség, szállítási idő, ár, szállító alapján
Megállapodunk a szállítóval a rendelés feltételeiben
Értékeljük a teljesítést, és ellenőrizzük, hogy a termék megoldotta-e a problémát
Marketing kutatás fogalma, és jelentősége: Tervezett, szisztematikus adatgyűjtés és értékelés, a döntések előkészítése és ellenőrzése érdekében. A döntéshozók számára szükséges információk:
összegyűjtése,
rendszerezése,
elemzése,
értékelése és
a konkrét piaci helyzetekre vonatkozó legjobb vállalati döntésvariációk kidolgozása.
Folyamata:
a probléma tárgyának meghatározása
kutatási terv készítése
információk begyűjtése
információk elemzése
kutatási eredmények összegzése
kutatási jelentés készítése
Információk forrásai: Megszerzésük alapján az adatoknak két fajtáját különböztetjük meg:
Primer adatok: elsőkéből összegyűjtött adatok.
Szekunder adatok: másodkézből összegyűjtött adatok. Valahol valakik már összegyűjtötték, csak fel kell használni.