Információtartalom vázlata:

  • Piaci szerkezet típusai, jellemzőik
  • Piac méretének jelzőszámai:
    • piacpotenciál,
    • piacvolumen,
    • piaci részesedés

Piac:

  • Közgazdasági szempontból:
    Kereslet és kínálat találkozása. A tényleges és potenciális eladók és vevők illetve azok csere kapcsolatainak rendszere legfőbb elemei: kereslet kínálat, ár, jövedelem.
  • Marketing szempontból a piac:
    1. Egy termék tényleges és potenciális vásárlóinak az összessége
    2. Folyamatosan változó értékesítési lehetőség a piaci szereplőket és a köztük fennálló kapcsolatukat, működési elveket foglal magában

Szereplői: 1, Háztartás, 2, Vállalat, 3, Állam 4, Külföld

A piacok csoportosítása:

  1. Vásárlás tárgya szerint
    • Árupiac
    • Termelési tényezők
  2. Földrajzi v. demográf szempont
    • Helyi
    • Területi
    • Nemzeti
    • Nemzetközi
    • Összvilág piac
  3. Szerkezet szerint


A piaci szerkezet néhány jellegzetes formája

Jellemzők

Tiszta verseny

Monopólisztikus

Oligopólium

Tiszta monopólium

Eladók száma

Sok

Kevés

Néhány (3-4-5)

Egy

Termék

Differenciálatlan, tökéletes helyettesítés

Differenciált termékhelyettesítéssel

Egyedi termékhelyettesítés nélkül

Ár

Nincs lehetőség kontrollálni, az eladó fogadja a piaci árat

Némi ármegegyezés. Az árellenőrzés függ a differenciálságtól

Gyakori az ármegegyezés. A cégek függnek egymástól

Képes az árat befolyásolni, de csak a piac által elfogadott mértékben

(ármeghatározó)

Piacra lépés lehetősége (és kilépésnél)

Könnyű

Némileg könnyű, de függ a technológiától

Általában nehéz, mert nagyok a vállalatok és magasak a költségek

Nem lehet belépni

Marketing jelentősége

Kevés szerepe

Nagyon erős nem árverseny, nagymértékű márkázás és termékdifferenciálás. Jelentős hirdetési és más marketingtevékenység a piaci részesedés növelése érdekében

kismértékű

  • Piacpotenciál: elméletileg lehetséges eladások összessége
  • Piacvolumen: a megvalósult eladások összessége
  • Piacrészesedés: adott vállalat eladása teljesítményét fejezi ki az iparághoz képest
  • Piacrészesedés: saját eladás/ piaci volumen
  • Differenciálatlan: a marketing szempontból kiszolgálja a piacot ugyanazzal a termékekkel (költség takarékos= marketing ktg, log. ktg, reklám ktg.)
  • Differenciált: több szegmentumot megcéloz, de eltérő marketing eszközökkel (autó) („golyós puska”) hátránya: ktg-ebb= kutatás, termékfejlesztés, reklám, csomagolás