Információtartalom vázlata:
- Piaci szerkezet típusai, jellemzőik
- Piac méretének jelzőszámai:
- piacpotenciál,
- piacvolumen,
- piaci részesedés
Piac:
- Közgazdasági szempontból:
Kereslet és kínálat találkozása. A tényleges és potenciális eladók és vevők illetve azok csere kapcsolatainak rendszere legfőbb elemei: kereslet kínálat, ár, jövedelem. - Marketing szempontból a piac:
- Egy termék tényleges és potenciális vásárlóinak az összessége
- Folyamatosan változó értékesítési lehetőség a piaci szereplőket és a köztük fennálló kapcsolatukat, működési elveket foglal magában
Szereplői: 1, Háztartás, 2, Vállalat, 3, Állam 4, Külföld
A piacok csoportosítása:
- Vásárlás tárgya szerint
- Árupiac
- Termelési tényezők
- Földrajzi v. demográf szempont
- Helyi
- Területi
- Nemzeti
- Nemzetközi
- Összvilág piac
- Szerkezet szerint
A piaci szerkezet néhány jellegzetes formája |
||||
Jellemzők |
Tiszta verseny |
Monopólisztikus |
Oligopólium |
Tiszta monopólium |
Eladók száma |
Sok |
Kevés |
Néhány (3-4-5) |
Egy |
Termék |
Differenciálatlan, tökéletes helyettesítés |
Differenciált termékhelyettesítéssel |
Egyedi termékhelyettesítés nélkül |
|
Ár |
Nincs lehetőség kontrollálni, az eladó fogadja a piaci árat |
Némi ármegegyezés. Az árellenőrzés függ a differenciálságtól |
Gyakori az ármegegyezés. A cégek függnek egymástól |
Képes az árat befolyásolni, de csak a piac által elfogadott mértékben (ármeghatározó) |
Piacra lépés lehetősége (és kilépésnél) |
Könnyű |
Némileg könnyű, de függ a technológiától |
Általában nehéz, mert nagyok a vállalatok és magasak a költségek |
Nem lehet belépni |
Marketing jelentősége |
Kevés szerepe |
Nagyon erős nem árverseny, nagymértékű márkázás és termékdifferenciálás. Jelentős hirdetési és más marketingtevékenység a piaci részesedés növelése érdekében |
kismértékű |
- Piacpotenciál: elméletileg lehetséges eladások összessége
- Piacvolumen: a megvalósult eladások összessége
- Piacrészesedés: adott vállalat eladása teljesítményét fejezi ki az iparághoz képest
- Piacrészesedés: saját eladás/ piaci volumen
- Differenciálatlan: a marketing szempontból kiszolgálja a piacot ugyanazzal a termékekkel (költség takarékos= marketing ktg, log. ktg, reklám ktg.)
- Differenciált: több szegmentumot megcéloz, de eltérő marketing eszközökkel (autó) („golyós puska”) hátránya: ktg-ebb= kutatás, termékfejlesztés, reklám, csomagolás