1. Nyereség mérése

A vállalat által az értékesítés következtében befolyt árbevétel és az árbevétel megszerzése érdekében felmerült összes ráfordítás különbözete.
Profit: a befektetett tőke hozadéka, amely a vállalat tulajdonosai számára osztalék vagy osztalék jellegű jövedelem formájában jelenik meg.

A nyereséget meghatározó tényezők

  • bevétel = értékesítési mennyiség * egységár
    Értékesítési mennyiség függ a keresettől és a vállalat kapacitásától
    Egységár meghatározható kereslet, költség és versenytárs alapú árképzés útján
  • költség = a tevékenység során felhasznált erőforrások pénzben kifejezett értéke
    Csoportosítása:
    • számviteli előírások alapján
    • gazdaságelméleti megközelítésben (számviteli költség + normál profit = gazdasági költség)
    • a termék vagy szolgáltatás mennyiségéhez való viszonya alapján
      • állandó (fix) költség: a meghatározott időszakon belül függetlenek a termelési vagy értékesítési mennyiségtől
      • változó költség: azok a költségek, melyek a termelés vagy értékesítés mennyiségének változásával együtt (azzal azonos vagy eltérő mértékben) változnak

2. Likviditás

A vállalatnak az a képessége, hogy fizetési kötelezettségeinek az esedékesség pillanatában eleget tud tenni.

Fenntartásának eszközei

  • összhang kialakítása az eszközök mobilitása és a kötelezettségek esedékessége között
  • összhang fenntartása az adott időszakban befolyó pénzbevételek és az esedékes fizetési kötelezettségek között
    Egyensúlytalanság esetén:
    • hiány: pótlólagos finanszírozási forrásokról kell gondoskodni
    • többlet: befektetési lehetőségek keresése
    • a vállalati tőkeszerkezet kialakításától
    • másrészt a napi likviditás menedzseléstől, amely biztosítja a vállalat rövid távú fizetőképességének fenntartását