1. Nyereség mérése
A vállalat által az értékesítés következtében befolyt árbevétel és az árbevétel megszerzése érdekében felmerült összes ráfordítás különbözete.
Profit: a befektetett tőke hozadéka, amely a vállalat tulajdonosai számára osztalék vagy osztalék jellegű jövedelem formájában jelenik meg.
A nyereséget meghatározó tényezők
- bevétel = értékesítési mennyiség * egységár
Értékesítési mennyiség függ a keresettől és a vállalat kapacitásától
Egységár meghatározható kereslet, költség és versenytárs alapú árképzés útján - költség = a tevékenység során felhasznált erőforrások pénzben kifejezett értéke
Csoportosítása:- számviteli előírások alapján
- gazdaságelméleti megközelítésben (számviteli költség + normál profit = gazdasági költség)
- a termék vagy szolgáltatás mennyiségéhez való viszonya alapján
- állandó (fix) költség: a meghatározott időszakon belül függetlenek a termelési vagy értékesítési mennyiségtől
- változó költség: azok a költségek, melyek a termelés vagy értékesítés mennyiségének változásával együtt (azzal azonos vagy eltérő mértékben) változnak
2. Likviditás
A vállalatnak az a képessége, hogy fizetési kötelezettségeinek az esedékesség pillanatában eleget tud tenni.
Fenntartásának eszközei
- összhang kialakítása az eszközök mobilitása és a kötelezettségek esedékessége között
- összhang fenntartása az adott időszakban befolyó pénzbevételek és az esedékes fizetési kötelezettségek között
Egyensúlytalanság esetén:- hiány: pótlólagos finanszírozási forrásokról kell gondoskodni
- többlet: befektetési lehetőségek keresése
- a vállalati tőkeszerkezet kialakításától
- másrészt a napi likviditás menedzseléstől, amely biztosítja a vállalat rövid távú fizetőképességének fenntartását