Pénzügyi jog:

Az állam pénz és vagyongazdálkodásának szabályrendszere. A gazdasági-pénzügyi politika megvalósítása érdekében, a pénzügyi alaprendszer intézményein keresztül és azokhoz kapcsolódva - pénzügyi viszonyokkal - szabályozza a GDP meghatározott részének centralizálását és újraelosztását. Szabályozza a gazdálkodó szervezetek pénzgazdálkodását és meghatározott jogalanyok pénzügyi kötelezettségeit. lásd 2. tétel.

Pénzügyi  jog:

  • a, törvényi  
  • b, rendeleti  
  • c, önkormányzati 

Szinten szabályozott jogiszonyok öszzessége, amely az állam gazd.-i - pénzügyi politikai céljainak megvalósítása érdekében funkcionál.

Pozitív jog szerinti csoportosítás:

1) 92/38.tv Államháztartási törvény:

Megjelöli az államháztartás alrendszereit /ezek: kp.-i költségvetés, önkormányzatok költségvetése, Tb költségvetése és az elkülönített alapok/                     
ezen belül megkülönbözetünk:

  • a, szűkebb értelemben vett költségvetési jogot-(kp.-i, önk.-i költségvetési
    szabályanyag, ami az elkülönített állami pénzalapok kezelőire is megállapít kötelezettségeket.)
  • b, az államháztartási jog keretébe tartozik:
    1. államadósságügy
    2. állami vagyongazdálkodás
    3. speciális költségvetési, számviteli szabályozás !de!
  • c, a TB-t külön tv szabályozza
  • d, nem tartoznak az Áht jog körébe azok a önálló költségvetés alapján gazdálkodó intézmények, amelyek költségvetési támogatásban részesülnek és és felettük a központi szervek gyakorolnak felügyeletet (ezeket is külön tv szabályozza pl: társadalmi szervezetek, egyházak és alapítványok)    

2) közbevételek joga:

  • a, adójog 
  • b, illetékjog
  • c, vámjog
  • d, jövedéki ellenőrzési jog
  • (ezeken alapul az állam gazdasági léte)

3) monetáris irányítás pénzügyi joga:  

  1. MNB irányítási jogköre alá tartozó területek
  2. közvetlen és közvetett monetáris irányítás
  3. pénzrendszer és pénzforgalom, mint monetáris eszköz

4) Devizajog:

Magyar- külföldi és nemzetközi pénzrendszerek kapcsolatát szabályozza.
-fő területei:

  • devizagazdálkodás
  • árfolyam szabályozás 

5) Számvitei törvény:

Jogi eszköz az a, gazdasági-pénzügyi folyamatok:  

  • b, vagyongazdálkodás regisztrálásához    
  • c, tervezés és ellenőrzéshez

6) Nemzetközi pénzügyi jog:

Az előbbi részterületek nemzetközi jogforrásokkal módosított területe, elhatárolja a pénzügyi felségjogokat és egyben összekapcsolja azok pénzügyi jogát. Azonos rendszerű, mint a nemzetközi jog.

Különálló területei: a, nemzetközi organizációk pénzügyi joga  b, integrációk pügyi joga   

Pénzügyi jog alkotmányos alapjai:

A nemzetközi alkotmányok közel mindegyike meghatározza azokat a pénzügyi viszonyokat, amelyeket törvénnyel kell szabályozni.
Alk. 19.§ “ Az OGY jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását”
precízebben Áht tv 28§ az OGY törvényt alkot a központi költségvetésről és végrehajtásáról
32/D.§ a nemzeti fizetőeszköz kibocsájtását külön tv állapítja meg
44/A.§ “ Az önk.-ok a törvény keretei között önállóan állapítják meg a helyi adók fajtáit és mértékét.”
7O/I.§ az Magyar Köztársaság minden polgára köteles jövedelmi és vagyonoi viszonyainak megfelelően hozzájárulni a közterhekhez, illetve az alapjogokról és kötelességekről szóló XII. fejezet kimondja, hogy ezekre vonatkozó szabályokat csak törvény állapíthat meg.
*!de! ez nem köti törvényi alakhoz az adóztatást, tehát ennek nincs alkotmányos alapja
/A fizetési kötelezettség megjelenési formáit ugyanis az Áht tv. jelöli meg eszerint “elsősorban:

  1. adó,
  2. illeték,
  3. vám,
  4. vámbiztosíték,
  5. járulék, 
  6. hozzjárulás, 
  7. birság, 
  8. díj

Tehát ezeket előírni, a fizetési kötelezettek körét és a fizetési köt. mértékét meghatározni csak törvénnyel lehet. Hasonlóan az ezekhez kapcsolódó kedvezményeket, mentességek körét és mértékét és az ewlőlegfizetési kötelezettséget is—egyedüli kivétel ez alól a dij./    

Nincs alkotmányos alapja:

  1. adóztatás
  2. a magyar pénzrendszernek—MNB tv
  3. az államadósságügynek—Áht tv. OGY a költségvetési tv.-ben rendezze
  4. az önk.-ok pénzügyi jogosítványait sem jelöli meg részletesen az Mo Alk.
  5. szemben az európai Alk.-kal ---Önk. tv.+Áht. tv (pl: központi adókból részesedés)
  6. Állami pénzügyek, az adó és adójellegű kötelezettségek—Jogalkotásról szóló tv.
  7. (csak tv. állapíthat meg)
  8. Kérdés: az új Alk.-ban lesz-e önálló pénzügyi fejezet ?    

    Az alkotmányos alapok vizsgálatánál alapkérdés, hogy az Alk.-ban ténylegesen szabályozott intézményeket tekintjük kizárólag alkotmányos alapúaknak, vagy azokat is, amelyek szabályozása az Alk.-ból levezethető. (A fenti csoportosítás a tényleges megjelenést vette figyelembe.)   

Jogforrási rendszer:

  1. törvénye
  2. rendeletek: jelenlétük ritkább, ugyanis a pénzügyi politikánál már szó volt róla, hogy a tv.-i szabályozás törekedjen zártságra és ne kapcsolódjanak hozza végrehajtási rendeletek.

Rendeletalkotási joga van:

  • a, pénzügyminiszternek  /az Áht tv. szerint/:
    1. előírt államháztartási szférában
    2. szabályozhatja a kp.-i költségvetés bankszámlarendjét  
    3. pénzellátási rendszert /Közbevételi
    4. kivételesen pl: ÁFA alkalmazásánál / Számviteli jog is szabályozza a Pmin rendeletalkotási jogát/   
  • b, kormány  /Áht tv. /: 
    1. alapítványok, társ.-i szervezetek, egyházak gazd. tevékenységét szabályozhatja
    2. /Jogalkotásról sz. tv./ 
    3. jogi iránymutatás keretében irányelveket bocsájthat ki
    4. jogszabályokat elvi állásfoglalásokban értelmezhet
  • c, MNB elnök és Állami Bankfelügyelet elnöke:
    1. monetáris irányítási jogkör
    2. határozathozatal és utasítás   
  • d, OGY  /Jogalk. sz. tv./:
    1. jogi iránymutatás kertében irányelvet bocsájt ki
    2. elvi állásfoglalások
  • e, miniszter:
    1. irányelv: ajánlás a tv. végrehajtásához
    2. tájékoztató: tény és adatközlés, amit a jogszabály végrehajtásáért felelős szervnek ismernie kell feladata teljesítéséhez