Az Államháztartás és működése

Államháztartás:

Az állami feladatok ellátásának tervezési, gazdálkodási és finanszírozási rendszere

I. Állami feladatok

  • Állami funkciók:
  • Klasszikus funkciók: Honvédelem, rendvédelem, út és vízügyek, stb.
  • Modern funkciók: oktatási, egészségügyi, kulturális, stb. feladatok

Állami funkciók csoportosítása:

  • Önfenntartó funkció
  • Társadalom, gazdaság jogi kereteinek megteremtése
  • Allokációs funkció
  • Redisztribúciós funkció
  • Stabilizációs funkció

Munkamegosztás az állami feladatok ellátásában:

  • Államháztartás rendszere
  • Non-profit szervezetek: közfeladatokat látnak el
  • Gazdasági társaságok: állami feladatok szerződésbe adása

Államháztartás rendszere:

  • Központi költségvetés
  • Társadalombiztosítás
  • Önkormányzatok
  • Elkülönített állami alapok

II. Központi költségvetés

Az állami feladatok központi szintjét jelenti és a többi államháztartási alrendszerrel meghatározó kapcsolatban van
Szervei:
  • Központi költségvetési szervek
  • Köztestületi költségvetési szervek
  • Fejezeti kezelésű előirányzatokat kezelő költségvetési szervek
  • Központi költségvetés előirányzatait kezelő szervek

II. 1. Költségvetési szervek:

Államháztartás alapegysége, jogi személy, amely állami feladatot, közfeladatot lát el az alapító által az alapító okiratban meghatározott módon és terjedelemben a felügyeleti szerv irányításával

Csoportosítás:

Alrendszerhez való tartozás szerint

  • Központi költségvetési szerv
  • TB költségvetési szerv
  • Helyi és kisebbségi önkormányzatok költségvetési szervei
  • Elkülönített állami pénzalapok
  • Köztestületi költségvetési szervek
  • Országos Kisebbségi önkormányzat

Tevékenység szerint

  • Alaptevékenységet ellátó
  • Kiegészít, kisegítő tevékenységet ellátó
  • Vállalkozási tevékenységet ellátó: Jellemzői:
  • Az alapító okiratban rögzíteni kell a vállalkozási tevékenységet és az összbevételhez mért arányát
  • Belső szabályzatot kell készíteni róla
  • Bevételeit kiadásait teljes körűen, pénzforgalmi szemléletben, elkülönítetten kell kimutatni
  • Bevételeinek meg kell egyeznie kiadásaival
  • A beszámolóban eredmény-kimutatást kell készíteni pénzforgalmi szemléletben
  • Vesztesége 2 évre bontva gazdálkodható ki
  • Nyereségét az alaptevékenységbe forgatja vissza, ha nem akkor 18% társasági adókötelezettség

Felhasználási jogkör szerint

  • Teljes jogkörrel rendelkező
  • Részjogkörrel rendelkező
  • A gazdálkodás megszervezése szerint

Önállóan gazdálkodó: valamilyen előirányzattal önállóan rendelkezik

  • Részben önállóan gazdálkodó
  • Kincstári körhöz való tartozás szerint
  • Központi költségvetési szerv
  • TB költségvetési szerv
  • Köztestületi költségvetési szerv
  • Alap
  • Előirányzatok

Költségvetési szerv alapítása

  • Alapító okirattal, melynek tartalmaznia kell:
  • az alapító neve, székhelye
  • Költségvetési szerv neve, jogállása
  • Alaptevékenység
  • Vállalkozási tevékenység
  • Kiegészítő tevékenység
  • Felügyeleti szerv
  • Szervezeti és Működési Szabályzat
  • Költségvetési alapokmány

Költségvetési szerv megszűnése

Megszüntető okirattal az alapító vagy a jogutód szüntetheti meg.
Üzleti tervet kell készíteni
Gondoskodni kell:

  • A vagyonról
  • A foglalkoztatottakról
  • A megszűnés oka lehet:
  • A kitűzött célt elérték
  • Nem az alapító okiratban megjelölt feladatot látja el
  • A szükséglet (kijelölt cél) megszűnik
  • Adott feladatot más szervezeti formában hatékonyabban lehet ellátni

II. 2. Költségvetési tervezés

Országgyűlés, mint legfőbb allokátor törvényben határoz arról, milyen kiadásokat teljesít és ezekhez milyen bevételekre van szükség

Bevételek:

  • Adók
  • Adó jellegű bevétlek
  • Nem adó jellegű bevételek
  • Adományok
  • Segélyek
  • Felhalmozási és tőke jellegű bevételek
  • Központi költségvetési szervek tevékenységéből származó bevételek

Kiadások:

  • Állami feladatok ellátásának finanszírozása, illetve támogatása
  • Állami adósságszolgálat
  • Egyéb kiadások

Indemnitás:

Az Országgyűlés felhatalmazza a Kormányt az előző költségvetés újbóli végrehajtására az új költségvetés hiányában

Ex lex állapot:

Nincs se új, se régi költségvetés: Ezt Magyarországon az Átmeneti gazdálkodásról szóló törvénnyel kerülik el

Pótköltségvetés:

Akkor alkotja meg az Országgyűlés, amikor a tervezés feltételrendszerében jelentős változások következnek be, és ezek veszélyeztetik a költségvetés végrehajtását.
A bevételek és kiadások osztályozási rendje

Adminisztratív osztályozási rend:

  • Felmerülés helye

Funkcionális osztályozási rend:

A feladat, amit szolgálnak
Közgazdasági osztályozási rend

Költségvetés

Fejezet:

A költségvetési tervezés végrehajtás és beszámolás szempontjából önállóan felügyelt, irányított szervek és előirányzatok összessége

Cím:

Szervezeti és szabályozási szempontból összetartozó, tovább részletezett előirányzatok összessége

Alcím

Előirányzati csoport

Működési célú előirányzati csoport

  • Kiemelt előirányzatai
  • Személyi juttatások
  • Munkaadókat terhelő járulékok
  • Dologi kiadások
  • Ellátottak pénzbeli juttatásai
  • Egyéb

Felhalmozási célú előirányzati csoport

  • Kiemelt előirányzatai
  • Beruházások
  • Felhalmozások
  • Egyéb

Kiemelt előirányzatot tovább bontják:

  • Rovat
  • Tétel
  • Altétel

Központi költségvetési mérleg:

  • Összesített mérleg, amely szembe állítja a bevételeket és a kiadásokat
  • Rendező elve: Mely szereplő érintett, milyen jogcímen
  • Költségvetési évre készül
  • Pénzforgalmi szemléletű
  • Sérti a bruttó elszámolás elvét
  • Egyenlege van
Bevételek  Kiadások 
 

Gazdasági szervek befizetései

 

Gazdálkodó szervezeteknek nyújtott kiadások

Fogyasztáshoz kapcsolt adókÁllami garancia és kezességvállalás
 

Magánszemélyek jövedelem adója

 

Felhalmozási támogatások

 

Vám és illeték befizetések

 

Az államháztartás alrendszereinek nyújtott központi költségvetési támogatás

 

Az államháztartás alrendszereiből származó bevételek

Társadalombiztosításnak átutalt összegek
Nemzetközi kapcsolatokból származó bevételekNemzetközi kapcsolatokból származó kiadáso

A költségvetési egyenleg statisztikai módszerekkel való kimutatása

  • Bruttó egyenleg: Összes bevétel - Összes kiadás
  • GFS egyenleg: Csak a folyó jellegű bevételek és kiadások különbsége (tőke jellegű nem)
  • SNA egyenleg: Kiszűri a kamategyenleget, a jegybank és a költségvetés közötti transzfereket és a privatizációs bevételeket is (utóbbi nem tartja állandónak)
  • Elsődleges egyenleg: Csak a kamategyenleget szűrik ki
  • Korrigált elsődleges egyenleg: A belföldi kamatokból kiszűri az inflációt

A központi költségvetés hiányának finanszírozása

Bevételi oldalról

  • Új adónem bevezetése
  • Meglévő adónem adókulcsának emelése
  • Adóalap terjedelmének növelése
  • TB fizetési kötelezettség kiterjesztése
  • Adóalanyok körének kiterjesztése
  • Adóalap kedvezmények körének szűkítése
  • Adóalap mentességek körének szűkítése
  • Adóellenőrzés, adóbehajtás hatékonyságának javítása
  • Adófizetési hajlandóság emelése

Kiadási oldalról

  • Nyújtott támogatások csökkentése: Vannak korlátai:
  • Automatikusan ható ellenőrzési rendszerek
  • Történelmi tradíciók
Egyéb:
  • Belföldi megtakarítások bevonása
  • Állampapír kibocsátás: Államkötvény, Kincstárjegy. Vásárlói:
  • Háztartások
  • Vállalatok
  • Non-profit szervezetek
  • Pénzintézetek
  • Külföldi megtakarítások bevonása
  • Állampapír kibocsátás
  • Állami vagyon privatizációja
  • Az állam devizatartalékainak felhasználása
  • Jegybank hitel felvétele belföldről, illetve külföldről

Gazdaságpolitika:

Az államnak a gazdaság mozgásába történő tudatos és célszerű beavatkozás a célok elérése érdekében, az adott társadalmi és gazdasági környezet alakulásától függően.

Cél:

Gazdasági növekedés, alacsony szintű munkanélküliség, infláció csökkenése, a költségvetési, külkereskedelmi és a fizetési mérleg egyensúlyának megteremtése.

2004.évi főbb célok:

Versenyképesség növelése, tőkevonzó-képesség erősítése, infrastrukturális háttér megteremtése, megfelelő képzési rendszer kialakítása, kutatási-fejlesztési tevékenység serkentése, környezeti állapot javítása, privatizációs folyamatok végigvitele.
Feladata: kijelölt célok megvalósítása, gazdasági növekedés biztosítása, gazdasági stabilitás megteremtése, fenntartása, gazdaságpolitikai koncepció és gyakorlat összhangjának megteremtése.

Gazdaságpolitika lehet:

  • Expanzív: a gazdaság szereplői részére nagyobb mozgásteret tesz lehetővé
  • Restriktív: szűkebb mozgásteret jelent a gazdasági élet szereplői számára.

Részterületei:

  • Gazdaságpolitikai stratégia: hosszútávon elérendő célokat határozza meg.
  • Gazdaságpolitikai taktika: rövidtávú szabályozás
  • Gazdaságpolitikai koncepció: fő célok, elképzelések rendszere.
  • Gazdaságpolitikai gyakorlat: cselekvés módját határozza meg.

Eszközrendszerek:

  • Magatartásra utasító eszközök: termeléspolitika, árpolitika, bér, munkaerő politika, külgazdasági politika területén hasznosítható
  • Magatartást indukáló eszközök: döntés hozatal szempontjából meghatározó.
  • Magatartást egyeztető eszközök: munkaadókkal, termelőkkel, munkavállalókkal való egyeztetést jelent.
  • Globális egyensúly: ha a nemzeti termelés mérlege, fizetési mérleg, pénzkibocsátási mérleg egyensúlyban van.

Pénzügypolitika:

Felső szintű döntéseknek, intézkedéseknek összessége, melyek meghatározzák a pénzmozgások pénzkapcsolatok céljait, eszközeit, intézményrendszerét.

Részterületei:

Monetáris politika, költségvetési politika, devizapolitika.

Monetáris politika:

A gazdaság pénzmennyiségen keresztüli szabályozását jelenti.
Költségvetési politika /fiskális politika/: állami költségvetésen keresztüli szabályozást jelent.

Deviza politika:

A nemzetközi fizetésekkel kapcsolatos politika, feladata, az országok közötti pénzmozgások szabályozása.
Célok: végső célkitűzések, közbeeső célkitűzések, operatív célkitűzések.
Fő cél: deficit csökkentése.
Költségvetés: az állam pénzügyi terve, megvalósítását eszközrendszer segíti, adók, támogatások, központi beruházások finanszírozása.
Területei:

  • Nemzetközi pénzforgalmi politika: milyen feltételekkel lehet valutát kivinni, behozni, átváltani.
  • Valutaárfolyam politika: milyen mértékben avatkozik bele az állam az árfolyamok alakulásában.
  • Fizetési mérleg politika: célja a fizetési mérleg egyensúlyának megteremtése, fenntartása, eltérő helyzetek rendszerezése.
  • Nemzetközi hitelpolitika: a tőkebehozatalt ösztönzi, ill. visszaszorítja a fizetési mérleg alakulásával összhangban.

Tartalék politika: meghatározza, hogy milyen nagyságú ill. összetételű legyen az ország tartalékállománya.