Az etikai intézmények, olyan vállalati szintű formalizált képződmények, amelyek a vállalat társadalmi felelősségének megnyilvánulásai.
Vállalatok etikai intézményrendszere:
(ezek összesen alkotják a vállalat etikai programját)
- Vállalati krédó A vállalat céljainak és értékeinek tömör összefoglalása
- A vállalati érték-elkötelezettség kinyilvánítása
- Vállalat küldetésnyilatkozata
- Referenciapont az etikus vállalati kultúra megteremtésében
- Etikai kódex
- Azon vállalati iránymutatások gyűjteménye, amelyek a vállalat által az alkalmazottaktól elvárt viselkedésformákra vonatkozik
- Kijelöli a vállalat által elfogadott és tiltott magatartásformák közötti határokat
- Etikai audit
- Az etikailag érzékeny területekhez kötődő vállalati tevékenységek elemzésének és mérésének folyamata
Elemei:- Beszámoló a jogszabályoknak, előírásoknak való megfelelésről
- Beszámoló az önkéntes vállalati tevékenységről
- Beszámoló a nyereség elérése érdekében végzett és társadalmilag hasznos tevékenységekről
- Az etikailag érzékeny területekhez kötődő vállalati tevékenységek elemzésének és mérésének folyamata
- Etikai bizottság
- Az etikai kódexben foglalt normák betartásának figyelésére, illetve az ezen normák megszegőivel szembeni eljárás lefolytatására létrehozott etikai szervezet
- Egyik feladata a folyamatos nyomon követés (monitoring)
- Másik a normasértőkkel szembeni fellépés (szankcionálás)
- Etikai igazgató
- A vállalat etikai ügyeiért felelős alkalmazott
- A vállalatok társadalmi felelősségét firtató (nyomást kezelni kell, ehhez pedig kommunikátorra van szükség)
- Ez a feladat nem kötődik a szokásos menedzsment szerepek egyikéhez sem
- Szükséges egy olyan funkció létrehozása, amelyhez köthetők az etikai jellegű problémák
- Az etikus vállalati légkör kialakításához kell egy olyan vezető, akihez az alkalmazottak fordulhatnak problémáikkal
- Az etikai képzési programok megvalósításához felelős vezető kell
- Etikai forródrót
- Ha egy vállalat elvárja alkalmazottaitól, hogy tegyék szóvá a tudomásukra jutott etikátlan cselekedeteket, akkor biztosítani kell a bejelentők anonimitását
- A telefon másik végén ülő vállalati alkalmazott egyszerre tölt be információtovábbító és tanácsadó szerepet
- Etikai képzési programok
- Elsősorban olyan elemzési keretek bemutatását és gyakorlását célozzák, amelyek segítséget nyújtanak az alkalmazottaknak az etikai problémák elemzésében és megoldásában
- Célok:
- A vállalat elkötelezettségeinek megismertetése és újragondolása
- Szembesítés a piaci működés során felmerülő etikai problémákkal
- Morálfilozófiai tradíciók bemutatása
- Az alkalmazottaktól elvárt értékek és magatartásminták felmutatása