Az etikai intézmények, olyan vállalati szintű formalizált képződmények, amelyek a vállalat társadalmi felelősségének megnyilvánulásai.

Vállalatok etikai intézményrendszere:

(ezek összesen alkotják a vállalat etikai programját)

  1. Vállalati krédó    A vállalat céljainak és értékeinek tömör összefoglalása
    • A vállalati érték-elkötelezettség kinyilvánítása
    • Vállalat küldetésnyilatkozata
    • Referenciapont az etikus vállalati kultúra megteremtésében
  2. Etikai kódex
    • Azon vállalati iránymutatások gyűjteménye, amelyek a vállalat által az alkalmazottaktól elvárt viselkedésformákra vonatkozik
    • Kijelöli a vállalat által elfogadott és tiltott magatartásformák közötti határokat
  3. Etikai audit
    • Az etikailag érzékeny területekhez kötődő vállalati tevékenységek elemzésének és mérésének folyamata
      Elemei:
      • Beszámoló a jogszabályoknak, előírásoknak való megfelelésről
      • Beszámoló az önkéntes vállalati tevékenységről
      •  Beszámoló a nyereség elérése érdekében végzett és társadalmilag hasznos tevékenységekről
  4. Etikai bizottság
    • Az etikai kódexben foglalt normák betartásának figyelésére, illetve az ezen normák megszegőivel szembeni eljárás lefolytatására létrehozott etikai szervezet
    • Egyik feladata a folyamatos nyomon követés (monitoring)
    • Másik a normasértőkkel szembeni fellépés (szankcionálás)
  5. Etikai igazgató
    • A vállalat etikai ügyeiért felelős alkalmazott
    • A vállalatok társadalmi felelősségét firtató (nyomást kezelni kell, ehhez pedig kommunikátorra van szükség)
    • Ez a feladat nem kötődik a szokásos menedzsment szerepek egyikéhez sem
    • Szükséges egy olyan funkció létrehozása, amelyhez köthetők az etikai jellegű problémák
    • Az etikus vállalati légkör kialakításához kell egy olyan vezető, akihez az alkalmazottak fordulhatnak problémáikkal
    • Az etikai képzési programok megvalósításához felelős vezető kell
  6. Etikai forródrót
    • Ha egy vállalat elvárja alkalmazottaitól, hogy tegyék szóvá a tudomásukra jutott etikátlan cselekedeteket, akkor biztosítani kell a bejelentők anonimitását
    • A telefon másik végén ülő vállalati alkalmazott egyszerre tölt be információtovábbító és tanácsadó szerepet
  7. Etikai képzési programok
    • Elsősorban olyan elemzési keretek bemutatását és gyakorlását célozzák, amelyek segítséget nyújtanak az alkalmazottaknak az etikai problémák elemzésében és megoldásában
    • Célok:
      • A vállalat elkötelezettségeinek megismertetése és újragondolása
      • Szembesítés a piaci működés során felmerülő etikai problémákkal
      • Morálfilozófiai tradíciók bemutatása
      • Az alkalmazottaktól elvárt értékek és magatartásminták felmutatása